zondag 28 februari 2010

Grote dichtersnamen op shortlist Paul Snoek Poëzieprijs

De shortlist voor de driejaarlijkse Paul Snoek Poëzieprijs 2010, bestemd voor een tussen begin 2007 en eind 2009 verschenen Nederlandstalige poëziebundel, is bekendgemaakt. De zes genomineerden zijn: Charles Ducal, Toegedekt met een liedje (Atlas, 2009), Eva Gerlach, Situaties (De Arbeiderspers, 2007), Peter Holvoet-Hanssen, Navagio (Prometheus 2008), Roland Jooris, De contouren van het verstrijken (Querido 2008 - foto), Bart Meuleman, Omdat ik ziek werd (Querido 2008) en Leonard Nolens, Bres (Querido 2007).
De jury voor de Paul Snoek Poëzieprijs 2010 bestaat uit Bart Vanegeren, Yves T’Sjoen, Chrétien Breukers en Friedl’ Lesage. De winnaar van de prijs, uitgereikt door het stadsbestuur van Sint-Niklaas, wordt bekendgemaakt tijdens het boekenweekend Archipel van 24 en 25 april 2010. De prijs bedraagt 4000 euro. In 2007 ging de Paul Snoek Poëzieprijs naar Joost Zwagerman met Roeshoofd hemelt. Eerdere winnaars zijn Peter Verhelst, Stefan Hertmans, Anneke Brassinga en Nachoem Wijnberg. (DL- bron foto Roland Jooris: Poëziecentrum)

Labels: ,

Booker Prizewinnares Hilary Mantel: '14-jarige meisjes klaar om kinderen te krijgen'

De 57-jarige Engelse schrijfster en Booker Prizewinnares Hilary Mantel heeft een paar provocerende uitspraken gedaan over seks bij veertienjarige meisjes, waarmee ze het publieke debat over tienerzwangerschappen in Groot-Brittannië volop aanzwengelde. Mantel stelde in een interview met Stella Magazine dat meisjes klaar zijn om kinderen te krijgen vanaf hun veertiende, zo meldt The Daily Telegraph. "Seks hebben en kinderen krijgen is natuurlijk voor jonge vrouwen, en hun instincten worden onderdrukt in het belang van de maatschappelijke timetable.. (...) Ik denk dat mannenlevens de timing bepalen. Mannen bereiken een seksuele piek op hun twintigste, en een sociale op hun veertigste. Voor vrouwen is die timing verkeerd."
Volgens Mantel, die vorig jaar de Man Booker Prize ontving voor haar roman Wolf Hall, doet de samenleving "ongelooflijk hypocriet" over tienerseks en tieners die kinderen krijgen.
"Ik was perfect in staat om een gezin op te bouwen op mijn veertiende", voegde ze er nog aan toe, "om nadien op mijn 30ste weer te gaan studeren en mijn PhD te behalen." "De samenleving is nog niet klaar voor dat soort flexibiliteit", zo zegt Mantel.
De uitspraken van Mantel lokken nogal wat kritiek uit, temeer Groot-Brittannië kampt met het hoogste percentage tienerzwangerschappen in West-Europa, ondanks een tienjarige overheidscampagne om daar paal en perk aan te stellen. Sue MacDonald van de Royal College of Midwives, zei: "Kinderen krijgen is een levensveranderende ervaring en 14-jarigen hebben al genoeg om handen met gewoonweg hun leeftijd te zijn. Meisjes van die leeftijd zijn soms wel fysiek volwassen, maar niet noodzakelijk psychologisch klaar voor het moederschap. Het is veel zwaarder om ouder te zijn, als je zelf nog aan het opgroeien bent." Norman Wells van de Family Education Trust wijst dan weer op het belang van een stabiele gezinssituatie: "Die ontbreekt bij tienermoeders."
The Department for Children, Schools and Families vindt de suggestie dat meisjes op hun veertiende kinderen moeten krijgen "helemaal niet in de lijn ligt van de overheidspolitiek. (...) Onze taak bestaat eruit om het aantal tienerzwangerschappen te doen dalen en aangepaste seksuele voorlichting te bieden." Mantel kreeg dan weer steun van Dr Claire Alexander, die onlangs de studie Teenage Parenthood: What's the Problem? publiceerde. Zij is van oordeel dat nogal wat tienermoeders door hun kind de motivatie krijgen om hun leven weer ter hand te nemen. (DL)

Labels:

zaterdag 27 februari 2010

Bizarre promotiecampagne voor toneelstuk van Harold Pinter zaait onrust

Een theatergezelschap in het Franse Boulogne-sur-Mer heeft flink wat ophef veroorzaakt met een misplaatste literaire grap. Vorige week ontvingen vijf media en kranten (La Voix du Nord, Nord-Littoral, La Semaine dans le Boulonnais, France 3 Côte d'Opale en Radio 6) een aantal eigenaardige postzendingen: kleine zwarte doodskisten waarin een kogel lag opgeborgen.
Ze gingen vergezeld van een mysterieuze boodschap: "Ben et Gus vous donnent rendez-vous bientôt". De pakketten zorgden voor onrust bij de aangeschreven journalisten, meldt La Voix du Nord. Een aantal onder hen legde klacht neer tegen onbekenden.
Kort daarna bleek dat het om een promotiecampagne ging van het theatergezelschap Théâtre Déboulonné voor het stuk The Dumb Waiter van Harold Pinter, dat in maart in Boulogne te zien is. The Dumb Waiter vertelt over de twee huurmoordenaars Ben en Gus. "Er schuilden geen kwade bedoelingen achter het plan", zo zegt Philippe Harbart, de directeur van het Théâtre Déboulonné. "We wilden een originele campagne voeren, maar er ontbrak een begeleidende boodschap." Alle redacties krijgen binnenkort een excuusbrief. Maar het parket van Boulogne beraadt zich over de juridische gevolgen van de affaire. (DL)

Labels:

vrijdag 26 februari 2010

'Sprakeloos' van Tom Lanoye krijgt Franse vertaling

De Parijse uitgeverij Editions de la Différence heeft de rechten aangekocht van Lanoyes recentste roman Sprakeloos. Editions de la Différence wil ook het andere prozawerk van Tom Lanoye op de Franse markt brengen.
Sprakeloos — het relaas van de beroerte, de daaropvolgende afasie en de dood van Lanoyes moeder — staat al vijf maanden onafgebroken in de Vlaamse boekentoptiens en ging intussen ruim 45.000 maal over de toonbank. Het prijkt zowel op de longlist van de Nederlandse Libris Prijs als op de longlist van De Gouden Uil 2010.
In het Frans krijgt het boek de titel La langue de ma mère. De vertaler wordt Alain van Crugten, oud-professor literatuur van de ULB (Université Libre de Bruxelles). Van Crugten vertaalde al menig toneelstuk van Lanoye, waaronder Méphisto For Ever en Atropa. Van Crugten geniet ook bekendheid als vertaler van Hugo Claus' Het verdriet van België, dat onder de titel Le Chagrin des Belges ruime weerklank kreeg in de francofone wereld.
Editions de la Différence is een niet zo bekende Franse uitgeverij, met een weliswaar uitgesproken literair fonds. Ze werd in 1976 opgericht. De catalogus bevat werk van Franse auteurs als Georges Bataille en André Gluckmann, Franstalige Belgen als William Cliff en Jean-Luc Outers, en auteurs als James Henry, Witold Gombrovicz en Peter Handke. Eerder bracht Editions de la Différence al vertalingen uit van de Vlaamse auteurs Kristien Hemmerechts en Leonard Nolens. (DL)

Labels:

Expo belicht Weertse jaren van Gerard Reve

Vanaf 10 maart houdt het Bibliocenter in Weert een expositie over de periode dat Gerard Reve in het Nederlands Limburgse stadje woonde, met name tussen 1971-1976. Er worden allerlei boeken en curiosa getoond, die licht werpen op de relatie van de "volksschrijver'' Reve met Weert. Daarbij is ook materiaal te zien uit de collectie van Weertenaren met wie Reve contact had, zoals enveloppen, brieven met verzoeken van allerlei aard en uitnodigingen.
Ook wordt voor de expo geput uit het materiaal van de Augustini Revianum, de 700 items tellende Reveverzameling van Guus van Bladel, vriend en huisgenoot van Reve toen deze in Weert woonde. Die collectie bestaat uit onder meer boeken met bijzondere opdrachten, handgeschreven gedichten en curiosa. De expositie loopt tot zaterdag 24 april. Zie de berichtgeving in Het Parool. Eerder verscheen over de Weertse periode al het boek Koninklijke jaren. De Weerter Periode van Gerard Reve, geschreven door Bert Boelaars. In Weert werd in 2006 ook een gedenksteen onthuld ter ere van Reves verblijf. De steen was al snel zwaar beschadigd en werd onlangs opnieuw aangebracht, zie Nader tot Reve. (DL)

Labels:

donderdag 25 februari 2010

Gestolen brief van Descartes boven water en terug naar Frankrijk

Een Nederlandse onderzoeker heeft met behulp van Google een vergeten en gestolen brief van de Franse filosoof René Descartes weer boven water gebracht, zo meldt NRC. Erik-Jan Bos, gespecialiseerd in de geschiedenis van de filosofie en verbonden aan de Universiteit Utrecht, vond in de bibliotheek van Haverford College, Pennsylvania, de brief van Descartes. Het document is gedateerd op 27 mei 1641 op kasteel Endegeest bij Leiden en is gericht aan de Franse filosoof, theoloog en wiskundige Marin Mersenne, die door Descartes was belast met het drukken van Descartes' belangrijkste filosofische werk, Meditationes de prima philosophia.
Na de dood van Mersenne in 1648 kwam de brief in het bezit van de Franse wiskundige Gilles de Roberval. Toen die in 1675 stierf, is het document anderhalve eeuw bewaard door de Académie des Sciences. Totdat het werd gestolen door de Italiaanse graaf en notoire boekendief Guglielmo Libri (1803-1869). Via een Britse veiling kwam de brief in het bezit van een Amerikaanse verzamelaar en Quaker, Charles Roberts, wiens weduwe het document ten slotte aan Haverford College doneerde.
Daarmee zijn de peripetieën van het document overigens niet beëindigd. Na de ontdekking van de brief heeft Haverford College bekendgemaakt dat de brief nu terug naar Frankrijk zal reizen, waar het Institut de France het document als rechtmatige eigenaar graag zal verwelkomen. "We konden maar één ding doen," aldus een zegsman van Haverford College, "en dat was de brief terug naar Frankijk sturen." Uit 'dankbaarheid' schenkt de Franse instelling 15.000 euro aan de Amerikaanse bibliotheek.
Descartes verzocht Mersenne in de brief om drie teksten uit Meditationes de prima philosophia te verwijderen, namelijk een Latijnse vertaling van het vierde deel van zijn Discours de la méthode (1637) die voorin afgedrukt zou worden, het voorwoord op de Meditationes zelf, en een inleiding op de eerste tegenwerpingen die hij ontving. Ter vervanging stuurt Descartes een nieuw voorwoord mee. Zie ook ons recente bericht over de dood van de Franse filosoof. (HC - afbeelding 2: Descartes' handtekening, rechtsonder op de brief)

Labels:

Salman Rushdie plant boek over zijn onderduikperiode

De plannen van de Brits-Indiase auteur Salman Rushdie (62) om een boek te schrijven over zijn onderduikperiode tijdens de tegen hem gerichte fatwa van ayatollah Khomeini, nemen steeds vastere vorm aan. Hij zei dat tegen verslaggevers van Associated Press bij de opening van een tentoonstelling over zijn archief aan de Emory University. "Het is mijn verhaal, en op een bepaald moment zal het verteld moeten worden. That point is getting closer, I think".
Op de tentoonstelling zijn privécorrespondentie, notaboeken, foto's, tekeningen en manuscripten te zien. Zelfs de post-its waarop hij ideeën formuleerde, vullen een muur van de tentoonstellingsruimte. De expo A World Mapped by Stories: The Salman Rushdie Archives gaat vrijdag open. Rushdie droeg het archief in 2006 over aan Emory, waar hij nu ook writer in residence is (zie ook hier). "Toen het archiefmateriaal zich nog gewoon in dozen en levenloze computers bevond, zou het zeer, zeer moeilijk zijn geweest om zoiets aan te vatten. Nu is alles tenminste georganiseerd", zei hij nog.
Vorig jaar was het 20 jaar geleden dat de Iraanse leider opriep tot de dood van Rushdie, omdat hij van oordeel was dat de roman The Satanic Verses, de moslims, Mohammed en de Koran beledigde. Als gevolg van de fatwa, die straatprotesten en boekverbrandingen veroorzaakte in de moslimwereld, moest Rushdie voor bijna tien jaar onderduiken en kreeg hij politiebescherming.
Volgens door The Guardian gecontacteerde boekhandelaren zou dit geplande boek erg succesvol kunnen zijn. "Dit is een van de meest fascinerende hoofdstukken uit de recente literaire geschiedenis. Het moet Rushdie als mens en schrijver zwaar hebben beïnvloed. De ironie is dat het misschien wel eens zijn meest commerciële boek in jaren zou kunnen zijn", zegt Jon Howells van Waterstone's.
Rushdie's volgende roman Luka and The Fire of Life, een vervolg op het kinderverhaal Haroun and the Sea of Stories, verschijnt in de herfst van dit jaar. De laatste tijd kregen Rushdie's boeken niet steeds een al te gunstig onthaal. (DL)

Labels:

Behang eens met boeken

Voldoet het niet langer om naar de boekenruggetjes in je bibliotheek te zitten turen? Dan kan er nog een schep bovenop. Dit (zelfklevende) behangpapier van Tracey Kendall brengt soelaas en verhoogt de verwarring in de huis- of werkkamer nog. Te verkrijgen via deze site.

Labels:

Harry Mulisch opent vernieuwd Letterkundig Museum

De Nederlandse schrijver Harry Mulisch opent op donderdag 4 maart het geheel vernieuwde Letterkundig Museum in Den Haag. Hij vervangt daarmee de afgetreden minister van Cultuur Ronald Plasterk, die eerst de lintjes zou doorknippen. In het Letterkundig Museum heeft een grootscheepse verbouwing geleid tot ruim 500 vierkante meter extra tentoonstellingsoppervlak en een transparant gebouw, zo kondigt het museum aan.
Vanaf 5 maart zijn twee nieuwe vaste tentoonstellingen voor het publiek toegankelijk. In de vaste expositie Het Pantheon. 100 schrijvers – 1000 jaar literatuur presenteert het museum als eerste de Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf de middeleeuwen tot heden. Het is een ode aan het literaire erfgoed van de Lage Landen. Naast schrijvers als Anna Bijns, P.C. Hooft en Gerard Reve zijn ook Hugo de Groot, Vincent van Gogh en Anne Frank opgenomen. Ook 22 Vlaamse schrijvers zijn in het pantheon opgenomen, onder wie Virginie Loveling, Stijn Streuvels en Willem Elsschot.
In de Nationale Schrijversgalerij ontmoet de bezoeker 500 geschilderde en gebeeldhouwde portretten van schrijvers en dichters: bejubeld, verguisd of vergeten. In samenwerking met De Bezige Bij verschijnt hierbij een full colour catalogus.
In aanloop van de opening van Het Pantheon legt Aad Meinderts, directeur van het museum, in dertig dagen een witte roos op de graven van de 100 Pantheon-schrijvers. Zijn literaire pelgrimage is te volgen via twitter en de site wievolgt.com (zie ook ons vorige bericht). Ook de website van het museum is in een nieuw jasje gestoken. (DL/HC)

Labels: ,

Sint-Niklaas op zoek naar een kinderstadsdichter

Het Wase Sint-Niklaas gaat als eerste stad in Vlaanderen binnenkort een kinderstadsdichter aanstellen. Het opmerkelijke initiatief werd gelanceerd door de openbare bibliotheek en kadert in de uitbouw van Sint-Niklaas tot poëziestad, zo zegt Cultuurschepen Lieve Van Daele (CD&V) in De Morgen. “We hebben het idee gehaald bij het Nederlandse Tilburg, waar onlangs ook een kinderstadsdichter werd aangeduid”, aldus Van Daele. Zowel via de basisscholen als de secundaire scholen gaan we op zoek naar iemand tussen acht en veertien jaar, die de stad op vier betekenisvolle momenten kan vertegenwoordigen en dan een nieuw gedicht brengt.” De Antwerpse stadsdichter Peter Holvoet-Hanssen zit de jury voor en zal de inzendingen volgens het thema ‘Dichter in de stad’ beoordelen. Op zondag 27 juni wordt de laureaat officieel aangesteld voor een jaar. Het winnende gedicht krijgt ook een prominente plaats in het straatbeeld. “Sint-Niklaas heeft veel dichters voortgebracht”, benadrukt Van Daele. “Denk maar aan Anton Van Wilderode, Dirk Van Bastelaere, Paul Snoek en Tom Lanoye. En met manifestaties als Archipel, Poëzie op zondagmorgen en de Paul Snoekprijs hebben we altijd veel oog gehad voor de dichtkunst.” De zoektocht naar een kinderstadsdichter moet zowel ouders, begeleiders als kinderen warm maken voor poëzie, hoopt Van Daele. (DL)

Labels:

woensdag 24 februari 2010

Tijdschrift 'Passionate' stelt special over Joost Zwagerman voor

Het tijdschrift Passionate Magazine presenteert komende zaterdag 27 februari in Hotel New York te Rotterdam een feestelijke literaire avond die geheel in het teken staat van Joost Zwagerman. Op deze avond wordt een special van Passionate Magazine uitgebracht waarin het werk van deze Nederlandse romancier, dichter, essayist en bloemlezer centraal staat.
Op deze avond geeft Zwagerman zelf acte de présence en zullen ook geestverwante schrijvers, dichters en literatuurkenners een programmabijdrage leveren. Te zien en te beluisteren zijn naast Joost Zwagerman onder meer de auteurs Robert Vuijsje, Christophe Vekeman en Erik Jan Harmens. Daarnaast is er een debat naar aanleiding van Zwagermans pamflet De schaamte voor links o.l.v. Francisco van Jole, met deelname van Joost Zwagerman, Tweede Kamerlid voor de PvdA Diederik Samsom en publicist Herman Vuijsje. De muziek wordt verzorgd door Daniël Lohues (Skik), DJ Solex en Tjeerd Bomhof.
De special bevat exclusieve artikelen, interviews, verhalen, gedichten, columns, strips en uniek fotomateriaal. Bijdragen zijn er onder meer van Joost Zwagerman, Martijn Knol, Erik Jan Harmens, Marita Mathijsen, Hans den Hartog Jager, Daniëlle Serdijn, F. Starik, Fred de Vries, Hassnae Bouazza, Christophe Vekeman, Pieter Boskma, Laura Demelza Bosma, Jean-Marc van Tol en vele anderen. Eerdere specials van Passionate waren gewijd aan onder andere Hans Verhagen, Bret Easton Ellis en J.A. Deelder. Kaarten voor deze bijzondere avond zijn enkel verkrijgbaar via het bestellen van deze Passionate Magazine special. Het magazine krijg je dan dezelfde avond al mee naar huis. (DL- foto Zwagerman: Martijn Kools)

Labels: ,

Vijf Vlamingen op longlist Gouden Uil

Er prijken vijf Vlaamse auteurs op de veertienkoppige longlist van de Gouden Uil Literatuurprijs, die dit jaar op 25 april wordt uitgereikt. Saskia De Coster bijt de spits af met haar roman Dit is van mij, terwijl ook de alomgeprezen boeken van Peter Terrin (De bewaker) en Tom Lanoye (Sprakeloos) zijn opgenomen. Verrassender is de keuze voor Hilde Keteleers Puinvrouw in Berlijn, evenals de nominatie van Bart Meuleman, met De donkere kant van de zon, een verzameling essays over popmuziek. Bij de Nederlandse genomineerden vallen kleppers op als Herman Koch met het bejubelde en bestsellende Het diner, Arnon Grunberg met de essays in Kamermeisjes en soldaten, Cees Nooteboom met de verhalen uit ‘s Nachts komen de vossen, Thomas Rosenboom met Zoete mond en Tommy Wieringa met Caesarion. De longlist wordt vervolledigd door Marie Kessels (Ruw), P.F. Thomése (J. Kessels: The Novel), Mensje van Keulen met Een goed verhaal en Joost Zwagerman met zijn actuele beschouwingen in Hitler in de polder & Vrij van God.
Opvallend genegeerd door de jury zijn Vlaamse auteurs als Annelies Verbeke (Vissen redden), Koen Peeters (De bloemen), Elvis Peeters (Wij), Jeroen Olyslaeghers (Wij), Bart Koubaa (De leraar) en de veelgeprezen debutant Ivo Victoria. Uitgeverij Meulenhoff/Manteau valt helemaal uit de boot en heeft geen enkele titel op de longlist. Aan Nederlandse kant is er de licht verrassende afwezigheid van Maarten ‘t Hart, Christiaan Weijts en Abdelkader Benali. De shortlists worden bekendgemaakt op maandag 15 maart in het radioprogramma Mezzo. De jury wordt, net als vorig jaar voorgezeten, door Guy Mortier en heeft sowieso een sterk Humo-profiel met recensent Jeroen Maris en Sam De Graeve, die immers van Woestijnvis naar Humo verkaste. Verder zetelen Kathy Mathys (De Standaard) en Jeroen Vullings (Vrij Nederland). De Gouden Uil, goed voor 25.000 euro, ging vorig jaar naar Robert Vuijsje voor Alleen maar nette mensen.
Op de longlist van de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs staan zestien boeken. De Vlamingen zijn vertegenwoordigd met onder meer Siska Goeminne, Inge Misschaert & Marieke Coenen, Marita De Sterck en de gisteren met een Boekenpauw bekroonde André Sollie. (DL)

Labels:

Nieuwe roman Niccolo Ammaniti eerst in het Nederlands

De Italiaanse bestsellerauteur Niccolò Ammaniti (43) geeft de primeur van zijn volgende boek aan Nederland. Pas een maand later ligt de roman in Italië in de winkels, zo heeft de schrijver, die momenteel in Amsterdam verblijft, laten weten. Ammaniti wil met de primeur zijn groeiende lezersaanhang in Nederland belonen. Zijn boeken verschijnen bij uitgeverij Lebowski.
Van zijn boek Ik haal je op, ik neem je mee, dat in eigen land al in 2004 verscheen, werden vorig jaar ongeveer 150.000 exemplaren verkocht. Het boek waarin twee liefdesverhalen elkaar kruisen, staat al 46 weken in de hitlijsten. Zijn nieuwe boek gaat over enkele rijkeluiskinderen in Rome en moet na de zomerperiode afgerond zijn.
De boeken van Ammaniti zijn al in bijna veertig landen verschenen, maar Ammaniti heeft ook een verklaring voor zijn Nederlandse populariteit. “De karakters in mijn boeken zijn zowel tragisch als komisch. Ze zijn zowel om te lachen als om te huilen. Dat weten de Nederlanders te waarderen.” Ammaniti gaf op 25-jarige leeftijd de brui aan zijn biologiestudie om te gaan schrijven. Hij boekte in 1999 een overweldigend succes met Ik ben niet bang. De roman over een ontvoering in de jaren zeventig, geschreven vanuit de blik van een kind, ging in Italië een miljoen keer over de toonbank. (DL)

6.500 auteurs maken bezwaar tegen Google Books

Zowat 6.500 auteurs, onder wie grote namen als Thomas Pynchon, Louis de Bernières, Bret Easton Ellis, Zadie Smith en Graham Swift, hebben hun njet gegeven om hun boeken te laten opnemen in de digitale bibliotheek die Google aan het uitbouwen is. Ze maakten gebruik van de zogenaamde ‘opt outregeling’ om zich terug te trekken, meldt The Guardian. Daarmee krijgen de digitale ambities van Google opnieuw een knauw.
Auteurs die bezwaren hadden tegen het gebruik van hun boeken door Google, moesten tegen 28 januari hun verzet te kennen geven. Uit documenten, afkomstig van de rechtszaak over het omstreden Google Books Settlement die momenteel plaatsvindt in New York, blijkt nu dat zeker 6.500 auteurs, uitgevers en literaire agenten dat effectief deden. Naast een groot aantal bekende hedendaagse en bestsellende auteurs verlenen bijvoorbeeld ook de erven van Roald Dahl en Rudyard Kipling geen toestemming om hun werk te digitaliseren. Schrijfster Ursula K. Le Guin had een petitie opgestart om “het copyrightprincipe in de Verenigde Staten te vrijwaren, momenteel bedreigd door het Google Books Settlement.” Steeds meer auteurs zijn bezorgd over het feit dat ze via Google Books de controle over de rechten op hun werk dreigen te verliezen. Gevreesd wordt ook dat Google een monopolie over de onlineboekenverkoop in handen krijgt. “Google’s aanpak zet de copyrightwetten op zijn kop”, zo luidt het bij de Action on Autors’ Rights. “Ze ontnemen de rechten aan de auteur. En die komen evenmin bij de lezer terecht, maar bij een op winst belust bedrijf”, aldus schrijfster Gwyneth Jones.
Auteur Marika Cobbold voegt eraan toe: “Meestappen in Google Books is alsof ik mijn kinderen afsta aan een babysitter die ik nooit heb gezien.” Op de rechtszitting over het omstreden Google Settlement houdt de rechter zijn beslissing nog in beraad. Zowat 500 betrokken partijen kwamen pro- en contra aan bod. Als de rechter het Settlement goedkeurt, kan Google verder met zijn plannen om miljoenen boeken te digitaliseren, doorzoekbaar te maken én te verkopen. Cruciaal punt blijven ook de vergoedingen voor auteurs en uitgevers, ter compensatie voor het inscannen van hun boeken. (DL)

Labels:

dinsdag 23 februari 2010

80-jarige Jef Geeraerts gefêteerd in woonplaats Gent

De Vlaamse auteur Jef Geeraerts werd vandaag ter ere van zijn tachtigste verjaardag officieel gehuldigd in het stadhuis van Gent, zo meldt De Morgen. "Ik ben heel blij dat ik op deze kille, regenachtige dag zoveel liefde mag ontvangen", zei de schrijver die al jaren in de Gentse deelgemeente Drongen woont. Zowel burgemeester Daniël Termont, schepen van Cultuur Lieven Decaluwé en uitgever Wim Verheije spraken hun felicitaties en waardering voor de auteur uit. "Jef Geeraerts is natuurlijk een schrijver zoals er zoveel schrijvers zijn. Maar ik denk dat er maar één Jef Geeraerts is", zei de burgemeester. "De ruwe schrijfstijl, de stroom van woorden waarin het niet uitmaakt of er koppeltekens of leestekens in staan, die achtergrond van Congo was een openbaring voor velen van ons." De melomane schrijver van Cro-Magnon reageerde verheugd: "Ik vind dat goed, ik geniet ervan. Het zou pretentieus zijn om te zeggen dat het me niet kan schelen. Ik heet niet Harry Mulisch. Die zou zeggen: rotzooi."
Ter gelegenheid van de verjaardag van de schrijver wordt de vierdelige autobiografische Gangreen-cyclus gebundeld in een paperbackeditie. Recent werden ook De zaak Alzheimer en Dossier K. succesvol verfilmd. Radio 1 viert de verjaardag op 24 februari in Mezzo. Zie de berichtgeving en het beeldmateriaal bij de VRT-nieuwsdienst en bij cultuursite Cobra. (HC)

Labels:

Franse steracteur Gerard Dépardieu 'te blank' voor rol van Alexandre Dumas

In Frankrijk staat ­acteur Gérard Depardieu in het middel­punt van een polemiek over zijn rol in de onlangs uitgekomen film L’Autre Dumas. Depardieu vertolkt er de nevenrol van de Franse schrijver Alexandre Dumas. Maar Dumas was een negroïde mulat en Depardieu oogt behoorlijk blank. Die geschied­vervalsing zint het zwarte bevolkingsdeel in Frankrijk niet. 
L'Autre Dumas betekent een soort eerherstel voor Auguste Maquet, een van de fameuze schrijf­slaafjes van de Franse veelschrijver Alexandre Dumas (1802-1870). Zoals bekend hield Dumas er een hele hofhouding van zogenaamde 'nègres' op na om zijn volumineuze romans als De drie musketiers en De graaf van Monte-Christo tot een goed einde te brengen. 
In de film van regisseur Safy Nebbou vertolkt de Belgische acteur Benoît Poelvoorde de rol van Auguste Maquet, terwijl het blonde Franse icoon Gérard Depardieu in de huid van Dumas kruipt. Net daar wringt het schoentje. Meteen na de lancering van L’Autre Dumas laaide een polemiek op van licht absurde allure. Is het wel logisch dat de rol van een schrijver met een huidskleur à la Barack Obama wordt vertolkt door de blanke Depardieu? Tv-journalist Audrey Pulvar zwengelde het debat aan en vond “het triest dat er geen acteur met de juiste huidskleur” kon worden gevonden. Dumas was immers de kleinzoon van een Haïtiaanse slaaf. 
De belangenvereniging van de zwarte bevolkingsgroep, de Conseil représentatif des associations noires de France, sprong meteen op de kar en vond L’Autre Dumas “symptomatisch voor de discriminatie waarvan zwarte personen nog steeds het slachtoffer zijn”. “Wat zou er gebeuren als een zwarte de rol van De Gaulle vertolkte? Of kan Martin Luther King ook door een blanke worden gespeeld?”, vroeg woordvoerder Patrick Lozès zich af.
Véronique Cayla, directeur van het Centre National du Cinema, zegt dat de kwestie bewijst dat “Frankrijk nog een immense achterstand heeft goed te maken tegenover de Verenigde Staten”. “De métissage van de Franse samenleving weerspiegelt zich bijlange nog niet op televisie of in de bioscoop.” Dat Depardieu in de film wat kunstmatig bijgeschminkt is en nogal potsierlijke krulletjes kreeg, schijnt de geloofwaardigheid evenmin te verhogen.
Toch is niet iedereen het eens met deze tegenwerpingen. Volgens andere stemmen is L’Autre Dumas net wel politiek correct. Want stel je eens voor dat Dumas in de film een volbloed zwarte was. Dan zou de regisseur misschien het verwijt krijgen  racistisch te zijn, omdat hij Dumas als een ‘zwarte slavendrijver’ afficheert die zijn nègres, zijn 'schrijfslaafjes' opjutte. Maar toch, zegt Lozès nog, “hoeveel Fransen weten dat Dumas van gemengde afkomst was en destijds als een zwarte werd beschouwd? Waarom deze geschiedvervalsing?” Regisseur Safy Nebbou maalt niet om de heisa. Hij is allang tevreden dat hij met Poelvoorde en Dépardieu een sterrencast kon verzamelen. Aan de kassa maakt de film intussen geen al te grote brokken. 
Zojuist verscheen bij L.J. Veen de integrale Nederlandse vertaling van De Graaf van Montechristo. (DL)

Labels: ,

Nieuwe bundel van Eva Gerlach verschijnt bij De Slegte

De nieuwe bundel van dichteres en P.C. Hooftprijswinnares Eva Gerlach wordt exclusief gepubliceerd bij tweedehandsboekhandelketen De Slegte. Op zaterdag 27 februari verschijnt Stapvoets waarin 11 nieuwe gedichten staan van Gerlach. De publicatie kadert in de poëziereeks van Boekhandel De Slegte en is enkel te verkrijgen in de Nederlandse en Vlaamse filialen van de winkels.
De De Slegte-poëziereeks brengt telkens nieuw werk van gerenommeerde dichters in licht bibliofiele vormgeving. Eerder verscheen in deze reeks werk van Hugo Claus, Gerrit Komrij, Hafid Bouazza, Erwin Mortier, Leonard Nolens en Cees Nooteboom. De uitgave kost 9,95 euro. Stapvoets wordt voorgesteld op zaterdag 27 februari om 14u30 in de Antwerpse De Slegte op de Wapper tijdens het eerste boekenevenement Rond de leestafel. Bart Stouten (Klara) gaat in gesprek met Gerlach. 'Rond de leestafel' moet een nieuwe traditie worden in De Slegte. Elke laatste zaterdagnamiddag van de maand wordt vanaf dan in het Antwerpse filiaal een schrijver of thema in de belangstelling geplaatst via interviews, debatten of lezingen. (DL - afbeelding: handtekening Eva Gerlach, Koninklijke Bibliotheek)

Labels: ,

Colloqiuium over de vorig jaar overleden Christine D'Haen

De Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde organiseert in samenwerking met de Universiteit Gent op 18 maart een colloquium over de vorig jaar in september overleden Vlaamse dichteres Christine D'haen (1923-2009). D'haen was zelf een prominent lid van de Academie die door haar classicistische, maar onconventionele poëzie een van de belangrijkste dichters van het Nederlandse taalgebied werd. Zij werd onder meer bekroond met de Anna Bijnsprijs en met de Grote Prijs der Nederlandse letteren.
"Zowel haar poëzie als haar proza verdienen blijvende aandacht," aldus de Academie die met het colloquium hulde aan D'haen wil brengen. Op het programma staan lezingen van academici en dichters, onder meer van Anne Marie Musschoot, Marc Kregting, Paul Demets, Hedwig Speliers, Paul Claes, Marc van den Hoof. Het colloquium is een initiatief van Anne Marie Musschoot (KANTL - UGent) en Yves T’Sjoen (UGent). De deelname aan dit colloquium is gratis maar geïnteresseerden moeten zich aanmelden bij de Academie. Zie ook de obit van Kester Freriks over D'haen in NRC. (HC)

Labels: ,

maandag 22 februari 2010

Weduwe steekt stokje voor biografie van Ryszard Kapuscinski

De weduwe van de Poolse schrijver en journalist Ryszard Kapuscinski (1932-2007) heeft een rechtszaak aangespannen omdat ze niet wil dat de biografie Kapuscinski Non-Fiction van Artur Domoslawski alsnog verschijnt, zo meldt thenews.pl. De weduwe, Alicja Kapuscinska, had al eerder juridische stappen tegen het boek ondernomen en houdt dus nu, vanwege een onbekende reden, vol. Na een eerste rechtszaak had de eerste uitgever, Znak, het boek teruggetrokken. Een andere uitgever, Swiat Ksiazki, stond klaar om in de bres te springen.
Biograaf Artur Domoslawski zegt "gechoqueerd" te zijn. "Ik wil niet geloven dat de vrouw van zo'n grote non-fictieschrijver zou willen dat een rechter censuur pleegt en de vrije nieuwsgaring tegenhoudt." Volgens de Domoslawski zou de weduwe niet willen dat er details worden gelost over de periode dat Kapuscinski voor de Russische geheime dienst zou hebben gewerkt. Dat Kapuściński op de loonlijst van de KGB zou hebben gestaan, was in mei 2007 al groot nieuws in Polen (zie ons bericht van toen).
Ryszard Kapuscinski is bekend van en gerespecteerd voor zijn grote journalistieke reportages over de Koude Oorlog en de dekolonisatie in Afrika. Hij maakte tientallen staatsgrepen mee en werd zelf in alle uithoeken van de wereld verschillende keren ter dood veroordeeld. Met invloedrijke boeken als De keizer (over Haile Selassie), De voetbaloorlog en Imperium werd hij bij leven geregeld genoemd als kandidaat voor de Nobelprijs voor de Literatuur. Zie ook Pierre Assouline en de DPM-obit van indertijd. (HC)

Labels: ,

Spaanse dichter Miguel Hernandez gerehabiliteerd

De Spaanse dichter Miguel Hernandez, een van Spanjes vermaardste dichters, wordt officieel erkend als slachtoffer van de dictatuur van Franco, zo kondigde de Spaanse regering aan. Hernandez (1910-1942) werd na de Spaanse burgeroorlog door Franco ter dood veroordeeld. Zijn straf werd vervolgens omgezet in levenslange opsluiting, maar in 1942 overleed hij in zijn cel aan de gevolgen van tuberculose.
Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van Hernandez zijn er in Spanje diverse herdenkingsplechtigheden. In zijn geboortestad Orihuela, maar ook in het Alicantijnse Elche en Madrid staan in de loop van het jaar verschillende activiteiten in het kade van de poëet gepland. "Eindelijk zal de herinnering aan hem gezuiverd worden", zegt de schoondochter van Hernandez. "We willen dat hij gezien wordt als een dichter van het volk en een groot man". Miguel Hernandez was een zoon uit een arme boerenfamilie. Hij stond in de burgeroorlog aan de kant van de republikeinen en schetste in zijn poëzie de gruwel van de burgeroorlog. Zie onder meer de berichtgeving bij deredactie.be. (DL)

Labels:

Papierman(d) - aflevering 84

Letterbrokken en nieuwskruimels in de vertrouwde hap-snaprubriek:
°°De wijze Jason Epstein over de toekomst van het uitgeven, in The New York Review of Books: Publishing, The Revolutionary Future.
°°De niet minder schrandere Christiaan Weijts over Twitteratuur in zijn column in De Groene Amsterdammer: "Scholieren gaan dus boeken, waar ze een afkeer van zouden hebben, samenvatten in het nieuwe hippe medium dat vooral hun leraren en ouders gebruiken.Ik stel me voor hoe het zou zijn om in deze tijd scholier te zijn, voortdurend geconfronteerd te worden met de leuke speledingetjes die mensen achter bureaus hebben uitgedokterd. Het twitteratuurprojectje is vast niet het enige dat op ze wordt losgelaten. Week in, week uit zijn er geinige experimentjes, op dvd'tjes, op cd-rommetjes, interactief, gezellig in groepjes. (...) Ik zou er denk ik stilletjes tussenuit vluchten tussen twee preturen door en me ver weg van alles en iedereen verstoppen met een boek."
°°Carel Peeters in Vrij Nederland over Roland Barthes en zijn Rouwdagboek: Waarin het gaat over de gemiste kans van Roland Barthes.
°°Nieuwe reportages van Günther Wallraff, besproken in NRC Handelsblad: 'Bepruikte 'blackface' dringt zich op.'
°°Een nieuwe biografie van Emily Dickinson van Lyndall Gordon: Lives Like Loaded Guns: Emily Dickinson and Her Family's Feuds, zie The Guardian: A bomb in her bosom: Emily Dickinson's secret life.
°°Tien jaar Digested Reads, door John Crace, in The Guardian.
°°Pierre Assouline over Vladimir Nabokov in zijn kroniek in Le Monde des Livres: Le professeur Nabokov, passeur de génie.
°°In de aanloop naar zijn nieuwe roman Solar, te verschijnen in maart, komt The Telegraph met een profiel van Ian McEwan.
°°Gebikkel over de nalatenschap van Jorge Luis Borges, zie The Guardian.
°°De hoogst tragische geschiedenis van Lucia Joyce, de dochter van James Joyce, via een biografie van Violet Gibson, zie The Guardian.
°°Stand van zaken over de hoorzitting omtrent het Google Settlement bij Publishers' Weekly.
°°Sleutelpassages uit de plagiaatclaim ten aanzien van J.K. Rowling, volgens The Telegraph.
°°Nog tot 4 april in het Rijksmuseum voor Oudheden te Leiden: Het Egypte van Flaubert.
°°Ook The Scotsman heeft een interview met Martin Amis: "Entering Martin Amis's house, I disappoint the first woman I meet. This is his housekeeper, who is foreign, and in our strangulated intercom conversation she'd hoped I was the plumber, come to repair the central heating." De voormalige BBC-nieuwslezeres Anna Ford heeft intussen een charge uitgevoerd tegen Amis en noemt hem 'a narcissist' en 'a whinger', zie The Telegraph. En ook VN heeft Amis in de aanbieding.
°°Het Parool bespreekt New York City Boy. My Life in New York during the 1960s en 1970s van Edmund White.
°°Boekbanden van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, te bekijken via Het Geheugen van Nederland (gezien op Boekendingen) (DL)

Labels: , , , , , ,

zondag 21 februari 2010

Shortlist 'vreemdste boektitel' bekendgemaakt

Op de shortlist voor de jaarlijkse Diagram Prize voor de 'vreemdste boektitel' prijken curiosa als Worm Hunter van 'parasitoloog' David Crompton, Collectible Spoons of the Third Reich van James A Yannes, What Kind of Bean is this Chihuahua? van Tara Jansen-Meyer, Governing Lethal Behavior in Autonomous Robots van Ronald C. Arkin, The Changing World of Inflammatory Bowel Disease van Ellen Scherl en Maria Dubinsky, en Crocheting Adventures with Hyperbolic Planes van Daina Taimina.
De winnaar zal aangeduid worden door een poll via The Bookseller, en wordt op 26 maart bekendgemaakt. De eerste winnaar in 1978 was Proceedings of the Second International Workshop on Nude Mice. Andere prijswinnende titels waren onder meer Versailles: The View From Sweden, The Theory of Lengthwise Rolling en How to Avoid Huge Ships. Vorig jaar won The 2009-2014 World Outlook for 60-milligram Containers of Fromage Frais.
Recent verscheen overigens een boek over boeken met de vreemdste boektitels, met alle winnaars van de Diagram Prize, Do-It-Yourself Brain Surgery and Other Implausibly Titled Books, door Joel Rickett. Zie The Guardian. (HC)

Labels:

zaterdag 20 februari 2010

17-jarige Duitse literaire ster in het nauw door plagiaat

Half lezend Duitsland lag de voorbije weken aan haar voeten. De 17-jarige Helene Hegemann schoot met haar enerverende debuutroman Axolotl Roadkill als een speer naar de top van de bestsellerlijsten. Ook de serieuze kritiek prees haar de hemel in. Maar al spoedig bleek dat Hegemann flink wat passages gejat heeft.
Het was aanvankelijk een literair sprookje dat de gloriedagen van de jonge Françoise Sagan in herinnering riep. Op haar zeventiende zette zij met Bonjour Tristesse Frankrijk op zijn kop. De 17-jarige Duitse Helene Hegemann maakte vorige maand ook meteen sier met haar debuut Axolotl Roadkill, een geagiteerde roman over het zestienjarige meisje Mifti dat zich na de dood van haar moeder escapistisch onderdompelt in de hippe Berlijnse muziek- en drugsscène. Het “arrogante rotkind” gaf zich over aan instantsseks en dubde over haar biseksualiteit. De serieuze Duitse literaire bijlagen staken elkaar de loef af om deze pittige ‘coming of age’-roman te loven. Ze prezen het taalgebruik en de stilistische durf van Hegemann. In een mum van tijd prijkte het boek bovenaan de bestsellerlijsten en de speculaties over het autobiografische gehalte van de tekst tierden welig. Had Duitsland na Charlotte Roche een nieuwe jonge literaire heldin? Hegemanns nominatie voor de prestigieuze Leipziger Buchpreis zwengelde de hype nog aan. De dochter van de bekende toneelschrijver Carl Hegemann had zich trouwens eerder al laten opmerken met een toneelstuk en een kortfilm. In alle opzichten leek het hippie-achtige meisje een waar wonderkind.
Maar vorige week werd de succesroes van Hegemann bruusk doorprikt. Het cultuurblog Gefuehlskonserve ontdekte dat Hegemann Hegemann nogal kwistig passages had geplukt uit de roman Strobo van blogster Airen. Het bij een kleine uitgeverij verschenen boek heeft, net als bij Hegemann, de Berlijnse subcultuur tot onderwerp. Begrippen zoals ‘techno-plasticiteit’ en ‘vaselinetieten’ werden rechtstreeks uit het boek geïmporteerd en zelfs een hele pagina kwam linea recta in Axolotl Roadkill terecht, schrijft de Berliner Zeitung (zie ook hier). Hegemann liet zich niet meteen van de wijs brengen door de beschuldigingen. Stond ten slotte in haar boek niet te lezen: “Berlijn is de stad waar we alles met alles mixen”? Ze moest niettemin haar verontschuldigingen aanbieden: “Het was verkeerd om niet (....) alle mensen te hebben genoemd van wie de teksten mij behulpzaam zijn geweest.” Maar Hegemann pareert de plagiaatclaims wél door te zeggen dat we nu eenmaal in het internettijdperk leven en ‘orginaliteit’ niet bestaat, maar ‘echtheid’ wel. “Ik maak gebruik van alle dingen waarvoor ik inspiratie vind en wordt gestimuleerd.” Intussen legt de hele heisa haar allesbehalve windeieren. Het boek blijft hoog in de bestsellerlijsten torenen. En o ironie, ook Airens roman Strobo profiteert nu op Amazon gulzig mee van de Hegemannhype. Intussen heeft Hegemann pal op haar achttiende verjaardag veiligheidshalve een herdruk laten verschijnen mét bronvermeldingen. (DL)

Labels: ,

vrijdag 19 februari 2010

Brandende Pen 2010 voor Jos Jansen

De Brandende Pen 2010, een prijs van het tijdschrift Lava voor het beste Nederlandse korte verhaal, gaat naar Jos Jansen uit Apeldoorn. Hij ontvangt de onderscheiding voor zijn verhaal Ockham's scheermes.
Lava organiseert de schrijfwedstrijd sinds 2006, met als doel de belangstelling voor het Nederlandse korte verhaal te stimuleren. Voor het eerst in drie jaar ging de prijs niet naar een Vlaamse auteur. Eerder won onder meer Jan Aelberts de prijs.
De jury bestond dit jaar uit Parool-recensent en schrijver Arie Storm, Meulenhoff-redacteur Bart Kraamer en schrijver Martijn Knol. Overige auteurs op de shortlist waren onder meer cabaretier Ronald Goedemondt, Guido van de Wiel en Maarten Inghels. De redactie van Lava, initiatiefnemer van de Brandende Pen, moest ruim vierhonderd inzendingen verwerken. De beste twaalf verhalen zijn gepubliceerd in het nieuwe nummer van Lava. (DL)

Labels:

J.K. Rowling beschuldigd van plagiaat

De Schotse successchrijfster J.K. Rowling, auteur van de populaire Harry Potterboeken, werd als beklaagde toegevoegd aan een rechtszaak wegens plagiaat die aangespannen werd tegen uitgeverij Bloomsbury Publishing, die de reeks uitgeeft. Rowling zou voor Harry Potter en de vuurbeker (2004) flink wat ideeën hebben gestolen uit The Adventures of Willy the Wizard, een boek uit 1987 van de overleden Britse auteur Adrian Jacobs. Het zijn Jacobs' erfgenamen die de auteur en haar uitgeverij voor de rechter dagen. "Rowling had voor 2004 nog nooit van Adrian Jacobs gehoord, laat staan Willy the wizard gelezen", zo stelt Bloomsbury, die de aantijgingen ongegrond noemt. Jacobs stierf berooid in 1997. De zaak sleept al enig tijd aan, en zou volgens een vriend van Jacobs in The Guardian een "billion-dollar case" kunnen worden. Rowling zelf ontkent de beschuldigingen eveneens met klem (zie ook ons vorige bericht).

Labels: ,

Het Andere Boek krijgt flink verjongde opvolger in 2011

Het Andere Boek, dat er onlangs na 33 edities de brui aan gaf, krijgt zo goed als zeker een opvolger. Op een overlegvergadering is gebleken dat er zowel bij uitgevers, vroegere partners als De Groene Waterman en Mo+ Magazine en een groep vrijwilligers “grote bereidheid” bestaat om met een nieuwe formule en naam een doorstart te maken. Bovendien zal het evenement opnieuw in Antwerpen plaatsvinden. “Iedereen voelde de stopzetting aan als een gemis”, zegt Diane Vangeneugden van De Groene Waterman, die als woordvoerder fungeert van het nieuwe organisatiecomité, aan De Morgen. “Spoedig waren we het erover eens dat er een opvolger moet komen. Het nieuwe evenement krijgt een volledig andere naam en gaat zich vooral toespitsen op de literaire non-fictie. Thema’s als bijvoorbeeld het islamdebat, de Jan Caeyersbiografie over Beethoven of Dave Eggers-nonfictiewerk zijn gesneden koek. Maar ook literatuur en poëzie die ertoe doet, zal aan bod komen.” Vangeneugden benadrukt dat de doelgroep goed zal afgebakend worden: “We willen zeker niet in het vaarwater komen van de andere literaire evenementen die Antwerpen en Vlaanderen rijk is. Ons project gaat wel op de huid van de tijd zitten, we mikken ook sterk op een jonger publiek.” In 2010 het nieuwe gebeuren op poten zetten is niet meer haalbaar, maar het is wél de bedoeling om in 2011 alles op de rails te hebben. “We weten nog niet of dat het voorjaar of het najaar wordt.”
Eerder kondigde ook onder meer Luc Huybrechts van ZuiderZinnen aan dat hij een stuk van het festival én de boekenbeurs onder zijn vleugels wou nemen. Maar dat ziet het organisatiecomité niet zitten: “ZuiderZinnen spitst zich vooral toe op Nederlandse literatuur en heeft zo zijn eigenheid en publiek. Wij willen met de opvolger van Het Andere Boek toch flink andere accenten leggen.” Binnenkort gaat een werkgroep de concrete organisatie aanvatten. Vangeneugden hoopt dat voor de financiering beroep kan worden gedaan op de subsidiepot van het VFL en Antwerpen Boekenstad, die voordien naar het HAB ging. “We gaan ook op zoek naar nieuwe sponsors.” Of het nieuwe evenement in het Zuiderpershuis blijft, is twijfelachtig: “Talloze locaties worden onder de loep genomen”, aldus Vangeneugden. (DL)

Labels:

donderdag 18 februari 2010

Franse nationale bibliotheek verwerft manuscript Casanova

De Bibliothèque Nationale de France heeft een exceptioneel manuscript verworven van de achttiende-eeuwse schrijver en vrouwengek Casanova (1725-1798). Een anonieme schenker had vermoedelijk 5 miljoen euro veil om ervoor te zorgen dat de bibliotheek het manuscript van Histoire de ma vie kon kopen van de Duitse uitgever Brockhaus in Leipzig. Die had het in zijn bezit sinds de negentiende eeuw. Het was er terechtgekomen via de neef van Casanova, Carlo Angiolini, aan wie Casanova het had nagelaten. De kinderen van Angiolini verkochten het voor een schijntje aan Brockhaus. Een tijdlang werd gevreesd dat het manuscript spoorloos was tijdens de Tweede Wereldoorlog, op miraculeuze wijze overleefde het de bombardementen op Leipzig. Toen de tekst in 1830 in zwaar gecensureerde vorm verscheen, veroorzaakte hij veel ophef, maar pas in 1962 is een eerste volledige editie uitgekomen. Minister van Cultuur Frédéric Mitterand was present om de aankoop officieel te ondertekenen.
Het in het Frans geschreven manuscript van Histoire de ma vie is het pièce de résistance van de 3700 kostbare pagina's die de bibliotheek heeft verworven. Casanova schrijft er over zijn leven, zijn amoreuze escapades (met gedetailleerd verslag van zijn 100 vrouwelijke veroveringen) en zijn reizen. Een woordvoerder van de instelling spreekt van de grootste aankoop in de geschiedenis van de bibliotheek. De deal kostte twee jaar onderhandelen in het grootste geheim. Wetenschappers verkneukelen zich al in de analyse van de tekst, want het oeuvre van Casanova kent amper tekstkritische edities. In de herfst van 2011 kondigt de Parijse BNF een tentoonstelling aan om de manuscripten aan het publiek te tonen. Zie onder meer nu.nl en het persbericht (DL - illustratie voor de versie uit 1932 van Histoire de ma vie door Auguste Leroux)

Labels: ,

Turkije veroordeeld voor verbod op erotische roman van Apollinaire

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg heeft Turkije veroordeeld voor de censuur van de in het Turks vertaalde exemplaren van een erotisch werk van de Franse schrijver Guillaume Apollinaire (1880-1918). Ook de veroordeling van de Turkse uitgever werd op de hak genomen. Uitgever Rahmi Akdas van Hades bracht in juni 1999 de Turkse vertaling uit van Les Onze Mille Verges, de fameuze erotische roman van de Franse dichter Guillaume Apollinaire. Dat gebeurde onder de titel On Bir Bin Kirbaç.
In 1999 werd Akdas echter veroordeeld tot een forse geldboete "vanwege een amorele en obscene publicatie, die de bedoeling heeft de seksuele verlangens van de bevolking op te wekken en te exploiteren." De werken werden in beslag genomen en zouden vernietigd worden. In beroep werd de vernietiging ongedaan gemaakt, maar werd de uitgever wel veroordeeld. Akdas trok naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.
In zijn arrest argumenteerde het Europese Hof nu dat het respect voor de culturele, historische en religieuze eigenhenden van een land, er niet mag toe leiden dat het publiek verhinderd wordt om in het Turks kennis te nemen van een oeuvre uit het Europese literaire patrimonium." De uitgever had eerder vergeefs de Turkse justitie proberen te overtuigen dat het om een literair oeuvre gaat, waarbij technieken werden gebruikt als de overdrijving, de groteske en de metafoor. Hij betoogde dat het werk geen enkele gewelddadige connotatie had en dat de humoristische toon van de schrijver, met af en toe een overdrijving, eerder van aard was om het seksuele verlangen te laten uitdoven dan het aan te wakkeren.
Les Onze Mille Verges verhaalt de erotische esbattementen van de Roemeense prins Mony Vibescu. Sadomasochisme, coprofilie, pedofilie, necrofilie en vampirisme: het krijgt allemaal zijn plaats.
Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens herinnerde er in zijn arrest aan dat Les Onze Mille Verges inderdaad schandaal veroorzaakte bij zijn verschijning in 1907, maar dat het sindsdien in diverse landen en verschillende talen is gepubliceerd. In Frankrijk was het boek tot 1970 verboden.
In mei 2009 ontstond in Turkije ook al flinke deining omtrent een erotische roman van Apollinaire, verschenen in een eroticareeks van uitgevershuis Sel. Een procureur oordeelde toen dat Apollinaire's befaamde Les exploits d'un jeune Don Juan, evenals twee andere erotische romans, obsceen zijn en gespeend zijn "van elke literaire waarde." Zie ons toenmalig bericht. (DL)

Labels:

Amerikaanse uitgevers dwingen Google tot toegevingen over prijs e-book

Het ziet ernaar uit dat Amerikaanse uitgevers een slag hebben thuisgehaald tegen Google, in aanslepende onderhandelingen over de prijszetting van het elektronische boek. Google, dat zich ook op de markt van de nieuwe e-bookverkoop wil profileren via zijn te lanceren e-bookshop Google Editions, heeft volgens The Times aan Amerikaanse uitgevers beloofd dat ze 70 procent van de verkoopprijs van een e-book zullen krijgen. Bovendien mogen uitgevers zelf de prijs gaan bepalen.
Aanvankelijk was Google slechts bereid om 63 à 66 procent van de verkoopprijs te verstrekken. Het andere gedeelte van de prijs zou naar Google gaan, dat ook de controle over de prijszetting van elke titel zou behouden. Maar nu is Google kennelijk bijgedraaid. Die koerswijziging zou te wijten zijn aan de nakende concurrentie van Apple's iPad en zijn elektronische boekenaanbod, terwijl Amerikaanse uitgevers ook hardnekkige onderhandelingen voeren met webwinkel Amazon over de prijszetting van het e-book. Zo bood Apple bij de lancering van de iPad ook een marge van 70 procent van de verkoopprijs van een e-boek aan de uitgevers.
Google wilde het nieuws niet bevestigen, maar verklaarde cryptisch wel "vooruitgang te boeken" in zijn onderhandelingen met uitgevers. Insiders binnen het bedrijf zeggen dat Google "toegeeflijker" staat tegenover de verzuchtingen van de uitgevers. Hoewel het erop lijkt dat Google slechts een kleine toegeving doet, hebben analisten berekend dat de koerswijziging de uitgevers verzekert van tientallen miljoenen dollars toekomstige opbrengsten.
De prijszetting van het e-book is de voorbije twee jaar uitgegroeid tot een cruciaal discussiepunt bij Amerikaanse uitgevers en boekverkopers. Onder druk van het succes van vooral Amazons Kindle e-reader, is de e-boekenmarkt in de VS een snel groeiende business. Volgens cijfers van researchbureau Forrester heeft Amazon intussen 2,4 miljoen Kindles verkocht in de VS. Vandaag start in New York overigens de cruciale hoorzitting over de omstreden deal tussen Amerikaanse uitgevers en auteurs én Google Books, Googles digitale bibliotheek in opbouw (het Google Books Settlement) zie BBC News. De kritiek tegen de dreigende monopoliepositie van Google Books neemt hand over hand toe. (DL)

Labels:

Vertalingen Hugo Claus en Gerbrand Bakker op shortlist Best Translated Book Award

Bij de nominaties voor de prestigieuze Best Translated Book Award prijken twee vertalingen van Nederlandstalige auteurs op de tienkoppige shortlist. Van Hugo Claus is Wonder genomineerd, de vertaling van De verwondering door Michael Henry Heim. Van Gerbrand Bakker is dat The Twin, vertaling van Boven is het stil door David Colmer. Voorts zijn onder meer vertalingen van werk van Robert Walser, Jan Kjaerstad en José Manuel Prieto in de running. Opmerkelijk is dat de vertalingen van boeken van Nobelprijswinnaars J.M.G. Le Clézio en Orhan Pamuk, eerst nog op de longlist, niet meer in aanmerking komen voor de shortlist. De Best Translated Book Award is een van de belangrijkste vertaalprijzen voor literatuur in het Engelstalige gebied. Organisator Three Percent - zo genoemd omdat slechts 3 procent van het Engelstalige boekenaanbod van een 'vreemde origine' is - wil met de prijs de buitenlandse literatuur in Engelse vertaling onder de aandacht brengen. De prijs wordt toegekend op 10 maart. (DL)

Labels:

woensdag 17 februari 2010

Bloed op sofa inderdaad van Aleksandr Poesjkin

In Rusland is door forensische wetenschappers bewezen dat het bloed op de sofa van Aleksandr Poesjkin inderdaad van de in 1837 neergeschoten schrijver afkomstig is, zo meldt The St. Petersburg Times. Er werd al bijzonder lang over geprakkeseerd of de vlek op de lederen sofa van het Poesjkinappartement in Sint-Petersburg opgedroogd bloed was van de schrijver van het beroemde dichtersepos Jevgeni Onegin. De Russische lovelace overleed op 37-jarige leeftijd na een duel met de Franse diplomaat Georges Anthès, met wie Poesjkins vrouw Natalja een affaire zou hebben gehad. Poesjkin werd daarbij getroffen in de maag en overleed twee dagen later. Experten hadden 27 sporen van de sofa genomen, waaronder een bloedstaal, om het DNA te kunnen traceren. Pas een jaar later is de uitkomst van dat onderzoek nu definitief.
Na ballistisch onderzoek was aan het licht gekomen dat de plaats waar de vlek zich op de sofa bevindt, overeenkomt met de mogelijke loop van de kogel. Daartoe werd gebruik gemaakt van een papieren pop die de schrijver moest voorstellen. De pop werd het jacket - met kogelgat - aangetrokken dat Poesjkin tijdens het duel had gedragen en in die monstering op de sofa geplaatst. Het hoofd van de forensische dienst van Sint-Petersburg, Yoeri Molin, zei nog dat de dna- en spectrumanalyse van de bloedstalen uiteindelijk niet is gelukt. "Daartoe hadden we een groot stuk uit de sofa moeten snijden, en dat was natuurlijk niet mogelijk. Maar niettemin komen de bloedgroepen van het jacket en de vlek overeen," aldus Molin. "Je zou dus kunnen zeggen dat het allemaal indirect bewijs is, maar niettemin zijn wij zeker." Aanvullend is ook aangetoond dat de haren die in het bezit zijn van het Poesjkinmuseum ook zeker van de romantische hartenbreker waren. En dat Poesjkin nog steeds het hart van de Russen beroert moge ook blijken uit de mogelijkheid die de leider van communisten heeft geopperd. Die zou het een prima zaak vinden mocht Poesjkin ooit worden gekloond. Zie ook ons vorige bericht. (HC)

Labels: ,

Nieuwe website herwaardeert de kunst van de maxime

De Nederlandse vertalers en essayisten Martin de Haan en Rokus Hofstede hebben “een bescheiden website” opgericht waar ze “het achtbare maar ietwat sleetse genre van het maxime” willen herwaarderen. Op Maximen.nl mag zo veel mogelijk gezegd worden in zo min mogelijk woorden.  De edele kunst van het aforisme wordt er in ere hersteld. Martin De Haan en Rokus Hofstede cultiveren de kunst van de beknoptheid, en verwijzen naar specialisten als La Rochefoucauld en Chamfort (afbeelding), maar ook naar allrounders als Friedrich Nietzsche en E.M. Cioran. De site wordt regelmatig uitgebreid, “net zolang tot alles erop staat wat nodig is, en niet meer dan wat nodig is.” De initiatiefnemers verwachten ook bijdragen in de vorm van oorspronkelijke maximen of vertalingen. De site wil ook "een kleine literaire proeftuin" zijn. Ten slotte is er ook een waarschuwing: “maximen kunnen aanstekelijk zijn, net als verkoudheid.” Een keuze uit het aanbod: "Ouwe apen hoef je geen smoelen te leren trekken" (Robert Pinget) en "Hoop is de normale vorm van waanzin (E.M. Cioran). (DL)

Labels:

Groslijst M.J. Brusseprijs 2010 bekendgemaakt

De jury van de M.J. Brusseprijs 2010 voor het beste Nederlandstalige journalistiek boek heeft de groslijst bekendgemaakt van negentien kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs. In vorige jaren kwam de jury meteen met een shortlist van zes of zeven genomineerden. Het aantal inzendingen was dit jaar echter zo groot (een recordaantal van ruim 300 titels - 75 meer dan in 2008) en van zo’n hoge kwaliteit dat de jury besloot om eerst een longlist samen te stellen van negentien titels. Over enkele weken wordt bekend welke boeken genomineerd zullen worden voor de M.J. Brusseprijs 2010. Het bestuur van het Fonds BJP heeft onder meer vanwege het overstelpende aanbod besloten de prijs vanaf 2010 jaarlijks uit te reiken. Bij de genomineerde journalistieke boeken staan goed verkopende titels als Het pauperparadijs van Suzanna Jansen, De prooi (over de ABN Amro) van Jeroen Smit, De vastgoedfraude van Vasco van der Boon en Gerben van der Marel en Cees Fasseurs Juliana en Bernhard. Ook de Vlaamse auteurs Rudi Rotthier (foto - met De andere kant van de wereld. Een reis langs 31 Zuidzee-eilanden) en Rudi Vranckx (met Stemmen uit de oorlog) maken kans.
De jury van de M.J. Brusseprijs 2010 bestaat uit Rudi Wester (voorzitter), Ineke Holtwijk en Stephan Sanders. De bekendmaking van de winnaar en uitreiking van de prijs vindt plaats op 30 maart in Amsterdam. De M.J. Brusseprijs, is een initiatief van het Nederlands Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten en is vernoemd naar de NRC-journalist M.J. Brusse (1873-1941). In 2006 is de prijs ter waarde van 5000 euro voor het eerst uitgereikt aan Jeroen Smit voor zijn boek Het drama Ahold. In 2008 ontving de Vlaamse journalist Pascal Verbeken de prijs voor zijn boek Arm Wallonië. (HC - Foto: Rudi Rotthier)

Labels:

Plantagedagboek blijkt verregaande inspiratiebron voor William Faulkner

In de wereld van de liefhebbers van de Amerikaanse schrijver en Nobelprijswinnaar William Faulkner (1897-1962) is het een ontdekking van formaat. De New York Times kwam onlangs met het nieuws dat bepaalde delen van zijn oeuvre geïnspireerd zijn op het 19de-eeuwse dagboek van de rijke eigenaar van een plantage in het diepe Amerikaanse Zuiden. Een Amerikaanse professor Sally Wolff-King deed de ontdekking op basis van interviews met personen die Faulkner hebben gekend. Ze wijst op de manier waarop Faulkner Yoknapatawpha County in het leven riep, de setting voor boeken als Go Down, Moses, The Sound and the Fury en Absalom, Absalom!. De atmosfeer van het Amerikaanse Zuiden doordrenkt zijn hele oeuvre.
Het dagboek werd bijgehouden door Francis Terry Leak, wiens achterkleinzoon Edgar Wiggin Francisco Jr. veelvuldig op bezoek kwam bij Faulkner en er lange tijd mee bevriend was. Nu zegt de zoon van Edgar Wiggin Francisco Jr., de intussen 79-jarige Edgar Wiggin Francisco III, dat hij zich herinnert dat hij de schrijver regelmatig de journalen heeft zien raadplegen in Holly Springs, Mississippi en daarbij "overvloedige notities" nam. "Faulkner heeft over mijn familie zaken ontdekt die lange tijd verborgen zijn gebleven", zei Edgar Wiggin Francisco III, waarmee hij alludeerde op het pro-slavernijverleden van zijn voorvader. Hij geeft toe dat noch hij noch zijn vader de boeken van Faulkner hebben gelezen. "Toen ik de eerste pagina's van het 1.800 pagina's tellende dagboek las, was het alsof ik de eerste bladzijden van Go Down, Moses aan het lezen was.", schrijft professor Wolff-King.
De namen van slaven die Leak in het journaal bijhield, duiken allemaal onder een of andere vorm op in de romans van Faulkner: in Go Down, Moses (Caruthers, Moses, Isaac, Sam, Toney, Mollie, Edmund en Worsham), in The Sound and the Fury (Ben) en in Absalom, Absalom! (Old Rose, Henry, Ellen, Milly). Merkwaardig genoeg gaat het daar om blanke personages. Volgens professor Sally Wolf King was het Faulkner erom te doen om "de slaven een stem te geven en hen op een andere manier te laten herleven." Voor diverse Faulknerspecialisten is dit "een sensationele literaire ontdekking." Het journaal bevindt zich sinds 1946 aan de Universiteit van North-Carolina, waar onder meer economisten en historici het onderzochten in het kader van studies over de slavernij. Tot op heden had niemand de link ontdekt met het oeuvre van Faulkner, die in 1962 overleed. In juni moet het boek Ledgers of History: William Faulkner, an Almost Forgotten Friendship, and an Antebellum Diary van Sally Wolff-King volledige klaarheid brengen in de zaak. Zie ook The Guardian. (DL)

Labels:

Chanteuse Viktor Lazlo debuteert als romancière

De Frans-Belgische zangeres Viktor Lazlo blijkt nu ook een romanschrijfster te zijn. Bij de prestigieuze Franse uitgeverij Albin Michel is ze zopas gedebuteerd met La femme qui pleure. De elegante chanteuse, die in de jaren tachtig hits scoorde met ‘Breathless’ en ‘Backdoor Man’, heeft twaalf jaar gewerkt aan het boek. La femme qui pleure vertelt de sombere geschiedenis van Ida, die vanop haar ziekbed vertelt hoe ze in een psychiatrisch hospitaal is terechtgekomen. Het is de schreeuw van een schizofrene, die geprangd zit tussen haar liefde voor haar zoon en haar afhankelijkheid van haar minnaar Adrien, van wie ze zich maar niet kan losmaken. Lazlo schrijft al sinds haar twaalfde, zo verklaart ze in Le Soir. “Ik heb altijd diverse kunsttakken willen uitproberen: muziek, theater, het vioolspel... Maar schrijven is steeds een noodzaak gebleken. Iets publiceren bleek echter een moeizame beslissing.” Nu debuteert ze via de grote poort van Albin Michel, trouwens ook het uitgevershuis van Amélie Nothomb. Volgens Lazlo heeft ze voor het boek geput uit persoonlijke herinneringen en uit jeugdervaringen. “Maar de geschiedenis van Ida is zeker niet de mijne, ondanks het feit dat het boek in de ik-vorm is geschreven.” De 49-jarige Lazlo woonde tussen haar derde en zevenentwintigste jaar in Vlaanderen, Brussel en Martinique. Lazlo, die in 1987 nog het Eurovisiesongfestival presenteerde in Brussel, heeft de schrijfmicrobe danig te pakken. Ze werkt momenteel aan drie nieuwe verhalen. (DL)

Labels:

dinsdag 16 februari 2010

Opzij Literatuurprijs voor Minke Douwesz

De Nederlandse schrijfster Minke Douwesz wint met haar roman Weg de Opzij Literatuurprijs. Dat is de prijs voor het beste literaire werk van een Nederlandstalige vrouwelijke auteur, uitgereikt door het Nederlandse vrouwenblad Opzij. De laureate ontvangt een geldbedrag van 5.000 euro. Volgens de jury “munt Minke Douwesz uit in droge, gedetailleerde beschrijvingen van het dagelijkse leven van gynaecologe Edith”. Haar aflopende liefdesrelatie vormt de harde kern van Douwesz’ ruim vijfhonderd pagina’s tellende boek, verschenen bij uitgeverij Van Oorschot. De jury: “Weg is een onder de huid kruipende scheidingsroman, die doordendert als een stoomwals en net zo verslavend is als een soap.” De andere genomineerden voor de onderscheiding waren Marie Kessels, Vonne van der Meer, Anke Scheeren, Manon Uphoff en Annelies Verbeke. Vorig jaar won Doeschka Meijsing met Over de liefde de Opzij Literatuurprijs. De prijs werd vanavond uitgereikt tijdens het eerste Opzij Vrouwenboekbal. Vanaf volgend jaar moet het feestje in ieder geval een andere naam krijgen. De term 'Boekenbal' is immers beschermd en enkel organisator CPNB kan de toestemming geven om de naam te gebruiken, zo meldde De papieren man eerder al. "Ze zullen zich bij Opzij niet hebben gerealiseerd dat de naam beschermd is," aldus directeur Henk Kraima van de CPNB aan Boekblad. "We hebben ze daarop geattendeerd en afgesproken dat ze dit jaar de naam nog wel mogen gebruiken, maar daarna niet meer." (DL)

Labels:

Tweeduizend jongeren zoeken winnaar van Inktaap

De komende weken gaan ruim 2.000 jongeren in Vlaanderen, Nederland en Suriname met elkaar in debat over wie de winnaar wordt van De Inktaap 2010: Doeschka Meijsing met Over de liefde, Dimitri Verhulst met Godverdomse dagen op een godverdomse bol of Robert Vuijsje met Alleen maar nette mensen. De Inktaap confronteert elk jaar jongeren met de winnaars van de drie ‘grote’ literaire prijzen in het Nederlandse taalgebied: De Gouden Uil, de AKO Literatuurprijs en de Libris Literatuur Prijs. Uit die boeken kiezen de jongeren vervolgens hun winnaar, die De Inktaap ontvangt. Die wordt bekendgemaakt op maandag 8 maart in De Doelen in Rotterdam, waar de auteurs met de jongeren in debat gaan en de jongeren recensies schrijven. Meer dan 160 schooljury’s uit Vlaanderen, Nederland en Suriname hebben de afgelopen weken al slotdebatten gehouden. Vorig jaar ging de Inktaap naar A.F. Th. van der Heijden voor Het schervengericht. (DL)

'Ons Erfdeel' pakt uit met vier vernieuwde blogs

De Stichting Ons Erfdeel, uitgever van onder meer het tijdschrift Ons Erfdeel en Septentrion, trekt uitdrukkelijk de digitale kaart. Gisteren stelde het in een klap zijn vier vernieuwde blogs voor, die bovendien vier talen bestrijken. De blogs sluiten aan bij de werking, die erop gericht is de Vlaamse en Nederlandse cultuur internationaal uit te dragen. Op blog.onserfdeel.be brengt Ons Erfdeel berichten op het terrein van taal, cultuur en maatschappij in Vlaanderen en Nederland en nieuws uit eigen huis. Op de Franstalige blog septentrionblog­.onserfdeel.be is er algemeen cultureel nieuws over de Lage Landen. Via de Engelstalige blog thelowcountriesblog.onserfdeel.be wil Ons Erfdeel een breed buitenlands publiek op de hoogte houden van culturele en maatschappelijke “hot topics” in Vlaanderen en Nederland. Ten slotte houdt de redactie van het jaarboek De Franse Nederlanden - Les Pays-Bas Français op dfnlpbfblog­.onserfdeel.be een tweetalige blog bij (Nederlands/Frans) over de grensoverschrijdende betrekkingen tussen het Nederlandse taalgebied en Noord-Frankrijk. Ons Erfdeel kondigt ook aan dat het in zijn papieren tijdschriften meer ruimte zal vrijmaken voor boekrecensies. (DL)

Labels:

maandag 15 februari 2010

Wie gaat aan de haal met de literaire erfenis van Het Andere Boek?

De voorbije dagen werden nogal wat pistes gelanceerd om de literaire erfenis van het ter ziele gegane alternatieve boekenfestival Het Andere Boek nieuw leven in te blazen. Overlegvergaderingen staan op til, allerlei organisatoren profileren zich om hun graantje uit de ruif mee te pikken en staan paraat om de niche van het 'literaire non-fictieboek' in te palmen. Heeft Het Andere Boek zelf niet te snel het stokje uit handen gegeven? En waarom werd er na 33 edities zo plots de brui aan gegeven? Enige bespiegelingen van De papieren mannen over het Vlaamse literaire ecosysteem in de Feuilles virtuelles-rubriek op de site van DW B:
Lonken naar de erfenis van Het Andere Boek
De organisatoren van Het Andere Boek namen begin februari iedereen in snelheid: de jaarlijkse alternatieve boekenbeurs kapt ermee. ‘We willen afscheid nemen in schoonheid’, heette het volgens de geijkte formules. Dat is nog maar zeer de vraag, nu blijkt dat het bestuur de beslissing een hele tijd binnenskamers heeft gehouden. De vrijwilligers die rond de organisatie cirkelden, moesten de mare via de media vernemen. Zelfs boekhandel De Groene Waterman, vaste boekenverkoper op de beurs, werd niet echt betrokken bij de beslissing. Ten slotte was het ook voor de, weliswaar krimpende, groep trouwe bezoekers een donderslag bij heldere hemel. Of toch een ogenschijnlijk heldere hemel. Al snel werd duidelijk dat er meer aan de hand was. André Van Halewyck, die in de jaren 1970 mee aan de wieg stond van Het Andere Boek, liet weten dat hij het jammer vond dat er nooit toenadering werd gezocht tot andere spelers in het veld en sprak van ‘een kroniek van een aangekondigd afscheid’. Dat de beurs voor het andere boek zich niet tijdig heeft vernieuwd en tussen de plooien van de tijdgeest begon te vallen, is onmiskenbaar. Kortzichtigheid, gebrek aan openheid, angst voor vernieuwing, geen aflossing van de (vrijwilligers)wacht of moegestreden? Wie zal het zeggen.
Ook subsidieverstrekkers als het Vlaams Fonds voor de Letteren en Antwerpen Boekenstad lieten weten dat ze koud gepakt waren. Op voorhand werden ze niet op de hoogte gesteld, net zomin als de uitgevers of koepelvereniging Boek.be. Plots ging na 33 edities het licht uit. Zoals te voorzien en te verwachten werd er een Facebookpagina gestart, en circuleren er al dan niet concrete of haalbare plannen om 'een ander' Het Andere Boek te organiseren. De alternatieve beurs zat inderdaad dieper in de literaire geesten geworteld dan eerst vermoed. Maar de verdeeldheid over de te volgen koers is groot en de belangen van de diverse spelers lijken nogal te divergeren... (Hans Cottyn/Dirk Leyman) ===>Lees het integrale stuk op DW B.

Labels: ,

Boekencovers sieren nieuwe t-shirtlijn

Het Amerikaanse t-shirtlabel Out of Print Clothing presenteert een nieuwe kledinglijn voor de enigszins modebewuste literaire medemens. De t-shirts tonen voornamelijk een serie vintage covers van moderne klassiekers als Slaughterhouse Five, The Catcher in the Rye, 1984, Lolita of Brave New World. Maar ook Dickens, Doyle, Melville en Steinbeck zijn van de partij. De shirtjes zijn zowel beschikbaar voor het mannelijke als het vrouwelijke bevolkingsdeel. Voor elk verkocht t-shirt, 28 dollar per stuk, doneert Out of Print een boek aan haar partnerorganisatie Books for Africa. (DL)

Labels: