vrijdag 26 maart 2010

Walter van den Broeck debuteert als stripscenarist

De Vlaamse schrijver Walter van den Broeck, die met zijn roman Terug naar Walden op de shortlist van de Libris Literatuurprijs staat, maakt eind dit jaar zijn officiële debuut als stripscenarist. Hij werkt op dit moment aan een scenario voor stripmaker Reinhart, die dit jaar Turnhouts stadstekenaar wordt. Reinhart (1971), bekend van de strips ‘Just’ en ‘Hunker Bunker’, is een groot bewonderaar van het werk van Van den Broeck, en stelde zelf voor om de Turnhoutse schrijver te vragen een scenario voor hem te schrijven. Van den Broecks verhaal, dat een tiental pagina’s zal omvatten, verschijnt eind dit jaar en zal zich volledig in Turnhout afspelen.
Recent verscheen van Van den Broeck ook een herdruk van Brief aan Boudewijn, met als extra een reprise van een koningsbrief dertig jaar later. In zijn kindertijd verslond Van den Broeck naar verluidt strips, en waagde hij zich zelfs aan een eigen reeks. “Op stripgebied behoorden we thuis tot de fortuinlijken”, schreef hij in september 2007 in het stripinfoblad Stripgids. “Wij hadden namelijk een opa in Amerika die elke week de stripbijlagen - in kleur! - van een aantal kran­ten op­stuurde. Loodzware rollen, ter dikte van een regenpijp.” Ook waagde hij zich toen aan een eigen strip: “Van Lucky Luke verzon ik mijn eigen variant. Tussen mijn tiende en mijn veer­tiende tekende ik vijf verhalen waarvan de held Bill Blaffer heette.” De vijf afgewerkte verhalen zijn nooit gepubliceerd. “Strips zijn de basis van mijn papieren vlot”, aldus nog Van den Broeck in 2007 in Stripgids. “Zonder strips was ik nooit begonnen te schrijven." (DL - foto VDB: auteurssite)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home