donderdag 11 maart 2010

Opschorting van straf in zicht voor Saskia De Coster in lezersbriefzaak

Het Brusselse parket heeft een opschorting van straf gevraagd voor schrijfster Saskia De Coster (34) in de zaak van de fictieve lezersbrief, zo meldt De Morgen. De krant De Standaard publiceerde in september 2008 een lezersbrief van Noël Devisch, de erevoorzitter van de Boerenbond. In de brief werd kritiek geuit op de huidige Boerenbondvoorzitter, Piet Vanthemsche, die de vleesconsumptie- en productie verdedigde. Al snel bleek dat de brief het werk was van Saskia De Coster. De schrijfster van Dit is van mij gaf dat ook toe, maar zei dat de hele zaak als grap was bedoeld. Ze bood ook haar excuses aan. Desondanks namen zowel Devisch als Vanthemsche het niet en werd De Coster naar de correctionele rechtbank verwezen, en werd ze door De Standaard aan de deur gezet als columniste.
Het feit dat De Coster zelf excuses aanbod was voor het parket aanleiding om genoegen te nemen met een opschorting. Devisch, die zich burgerlijke partij had gesteld, eiste bij monde van zijn advocate een schadevergoeding van 2.500 euro omdat hij nog steeds met de brief zou geconfronteerd worden.
De advocaat van De Coster, Wim Bollen, vroeg ook om de opschorting. Hij noemde de brief een uit de hand gelopen grap en vond dat de redactie van De Standaard beter had moeten opletten. De advocaat wees er ook op dat de schrijfster al 600 euro had betaald aan Devisch. Een uitspraak van de rechter wordt verwacht op 30 maart. De Coster reageert opgelucht nu het Brusselse parket niet aandringt op een straf. "Dit was een impulsieve grap die erg uit de hand is gelopen. Het was nooit de bedoeling dat die brief zou verschijnen. Ik vond het opiniestuk van Piet Vanthemsche een overdreven en bijna karikaturale verdediging van de vleesconsumptie en in een opwelling heb ik een even karikaturaal antwoord geschreven. Ik heb het dan ondertekend met de naam van iemand die zeker nooit zoiets zou schrijven." Volgens De Coster was ze zelf erg geschrokken dat het stuk toch in De Standaard verscheen. "Ik dacht dat ze er op de redactie eens goed mee zouden lachen en dat het daarbij zou blijven. Als ik geweten had welke proporties dit zou aannemen, was ik er nooit aan begonnen. (...) Ik heb door die stommiteit zelf ook schade geleden en heb mijn columns in De Standaard moeten opgeven. Ik hoop dat er nu een eind aan komt." Zie ons vorig bericht over de zaak. (DL - foto Johan Jacobs)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home