dinsdag 16 maart 2010

Frits Bolkestein stapte met slaande deuren uit jury Ida Gerhardtprijs

De Nederlandse oud-VVD-minister en ex-eurocommissaris Frits Bolkestein is in februari boos uit de jury van de Ida Gerhardtprijs gestapt. Hij had te veel bezwaren tegen de keuze voor Alfred Schaffer van juryleden Esther Naomi Perquin en Thomas Vaessens, zo meldt de Volkskrant. Schaffer werd vrijdag 12 maart bekroond met de prijs voor zijn bundel Kooi (zie ons bericht).
"Een aanfluiting, dat deze bundel de prijs krijgt en in het geheel niet in de geest van Ida Gerhardt, de vormvaste en klassieke dichteres die in 1997 stierf, en wier naam aan deze prijs is gegeven’, aldus Bolkestein over de kwestie tegenover Arjan Peters. "Uit waardering voor haar poëzie ben ik tot deze jury toegetreden, ben ik haar gaan voorzitten zelfs. We hebben zo’n honderd dichtbundels gelezen. Toen kwam het aan op selecteren, en daar bestonden richtlijnen voor. Volgens de criteria van de Ida Gerhardt Stichting moet de laureaat dichten in de geest van Ida Gerhardt. Maar daar hadden mijn collega-juryleden Vaessens en Perquin lak aan. Die houden er een postmoderne visie op na, en die is zacht uitgedrukt niet de mijne. Ik moest die criteria allemaal niet zo nauw nemen, zeiden ze. Ik zag het verkeerd. Zij namen het toch ook ruimer? Maar dat weigerde ik." Volgens Bolkestein opteerde hij voor een een dichtbundel van Hester Knibbe, "die beduidend klassieker dicht dan Alfred Schaffer. (..) Daarom ben ik er mee opgehouden."
Vaessens prees op de uitreiking als nieuwe voorzitter van de nog slechts tweekoppige jury de laureaat en zijn "gave verzen en ijzersterke prozagedichten in Kooi", die "nieuwe hoogtepunten zijn in een hopelijk nog lang niet afgerond oeuvre." Commentaar van Bolkestein in de Volkskrant: "Die prozagedichten hebben totaal niets met vormvastheid te maken. Er is toch nog wel verschil aan te wijzen tussen proza en poëzie, of hoe zit dat?" (DL)

Labels: ,

1 Comments:

Blogger dickv @mediatheekfcj said...

boeiend bericht - ben benieuwd hoe het afloopt

woensdag, maart 17, 2010 10:04:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home