dinsdag 23 februari 2010

80-jarige Jef Geeraerts gefêteerd in woonplaats Gent

De Vlaamse auteur Jef Geeraerts werd vandaag ter ere van zijn tachtigste verjaardag officieel gehuldigd in het stadhuis van Gent, zo meldt De Morgen. "Ik ben heel blij dat ik op deze kille, regenachtige dag zoveel liefde mag ontvangen", zei de schrijver die al jaren in de Gentse deelgemeente Drongen woont. Zowel burgemeester Daniël Termont, schepen van Cultuur Lieven Decaluwé en uitgever Wim Verheije spraken hun felicitaties en waardering voor de auteur uit. "Jef Geeraerts is natuurlijk een schrijver zoals er zoveel schrijvers zijn. Maar ik denk dat er maar één Jef Geeraerts is", zei de burgemeester. "De ruwe schrijfstijl, de stroom van woorden waarin het niet uitmaakt of er koppeltekens of leestekens in staan, die achtergrond van Congo was een openbaring voor velen van ons." De melomane schrijver van Cro-Magnon reageerde verheugd: "Ik vind dat goed, ik geniet ervan. Het zou pretentieus zijn om te zeggen dat het me niet kan schelen. Ik heet niet Harry Mulisch. Die zou zeggen: rotzooi."
Ter gelegenheid van de verjaardag van de schrijver wordt de vierdelige autobiografische Gangreen-cyclus gebundeld in een paperbackeditie. Recent werden ook De zaak Alzheimer en Dossier K. succesvol verfilmd. Radio 1 viert de verjaardag op 24 februari in Mezzo. Zie de berichtgeving en het beeldmateriaal bij de VRT-nieuwsdienst en bij cultuursite Cobra. (HC)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home