zaterdag 30 januari 2010

Leon De Winter gaat zijn e-books verkopen via eigen site

De Nederlandse bestsellerauteur Leon de Winter opent binnenkort een website, van waaruit hij zelf de e-bookversies van zijn boeken aan de man gaat brengen, zo schrijft hij in een vrije tribune in de Volkskrant. Hij stelt het platform, dat ©-SHED gaat heten (naar de Egyptische schrijversgodin Seshet), ook open voor collega-schrijvers, die er "hun eigen digitale winkel kunnen openen, met hun lezers kunnen chatten en informatie uitwisselen". De Winter vermijdt daarmee de tussenstap via Amazon of Bol.com en neemt het heft inzake zijn digitale inkomsten en distributie volkomen in eigen handen. Voor de zomer biedt hij zijn lezers exclusief een e-book van hem aan. De Winter is de kwestie nog aan het doorpraten met zijn vaste uitgever De Bezige Bij.
De in de VS wonende De Winter, die een intensief gebruiker is van de Kindle, zegt dat hij reikhalzend uitkeek naar de iPad van Apple, die deze week met veel bombarie gelanceerd werd. Hij voorspelt een revolutie in het lezen, zeker als de dual screen readers "die hetzelfde kunnen als de iPad" eraan komen en een handiger formaat hebben. "Ik wil een e-reader ter grootte van een pocketbook, met twee schermen, want zo lees ik." Maar, zegt De Winter, als schrijver merkt hij dat hij niet veel zal overhouden aan de verkoop van zijn e-books: "Als ik bij Amazon een boek download, kost me dat 10 dollar. Ik weet niet precies hoeveel de schrijver daaraan over houdt, maar dat kan niet veel zijn." Daarom, zegt De Winter, "wil (ik) niet afhankelijk zijn van de websites en bedrijfsoverwegingen van Amazon en Bol.com. (...) Van wat er van een download van 10 euro uiteindelijk bij mij terechtkomt, kan ik de huur niet betalen. Dus heb ik besloten mijn eigen e-boekendistributeur te worden." Want: "Internet en e-reader bieden de schrijver de kans de hele tussenhandel over te slaan, inclusief de broodnodige boekhandel, die voor zijn overleven zo belangrijk is."
Als De Winters eigen ©-SHED-site in de lucht is, zullen zijn boeken niet meer via Amazon of Bol.com te vinden, zo meldt hij. De Winter benadrukt dat de schrijver via de site "zelf de beheerder [wordt] van de hele keten, van het schrijven tot en met het aanbieden van het voltooide digitale boek", al wil hij niet de boekhandel of uitgeverij in de wielen rijden. "Een intensieve samenwerking met onze uitgevers is natuurlijk van groot belang." Wanneer de site een succes zou worden, dan voorziet hij een deel van de opbrengsten voor een fonds voor steun aan de boekhandel.
Leon De Winter is de auteur van onder meer Het recht op terugkeer, God's Gym, Zionoco, De hemel van Hollywood, Kaplan, Place de la Bastille en De verwording van de jonge Dürer. Eerder deze week raakte bekend dat de Britse schrijver Ian McEwan een lucratieve, rechtstreekse deal met Amazon.com heeft gesloten, om de opbrengst uit de digitale verkoop van zijn backlist drastisch te verhogen, zie ons eerder bericht. Intussen raakte bekend dat de fameuze, nieuwe iBooks-store van de iPad enkel in de Verenigde Staten toegankelijk is, zie Wired. (DL - afbeelding 2 Steve Jobs, hogepriester van de iPad, The Economist)

Labels: ,

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat zou dit gaaf zijn! Helemaal als er een optie (tegen extra betaling misschien) zou komen waarme je als schrijver sommige boeken ook in gedrukte vorm aan kan bieden. Of een systeem waarmee lezers een score aan een boek kunnen geven om het kaf van het koren te scheiden. Hier zitten zeker mogelijkheden in.

dinsdag, februari 23, 2010 10:51:00 a.m.  
Anonymous Sietske said...

Ik vind dit een volstrekt logische en natuurlijke ontwikkeling waar niet alleen de auteur maar meerdere partijen beter van kunnen worden. Ook de uitgevers en boekhandels. Complimenten voor Leon de Winter.

woensdag, maart 24, 2010 5:26:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home