woensdag 30 december 2009

Verkoop e-books komt nog niet van de grond in Vlaanderen

Bij Amazon mag de verkoop van het e-book en de Kindle dan wel boomen tijdens de kerstperiode (zie ons eerder bericht), in Vlaanderen komt de verkoop van e-readers en elektronische leeswaren voorlopig nauwelijks van de grond, zo blijkt uit een rondvraag van De Morgen. Boek.be, de koepelvereniging van het Vlaamse boekenvak, lanceerde eind oktober de website http://www.e-boek.org/, waar het een aanbod van zowat 3.000 e-books aanbiedt evenals een aantal e-readers.
Nu blijkt dat er slechts enkele honderden e-books zijn verkocht. Het aantal readers ligt daar nog ver onder. "Ik heb de indruk dat de Vlaming de kat uit de boom kijkt", aldus Katrien Merckx van boekhandel De Groene Waterman in Antwerpen. De zaak verkoopt sinds twee weken e-readers. "We zien dat er veel belangstelling is voor het product. We krijgen elke dag vragen om informatie, maar we hebben slechts een paar apparaten verkocht. Veel klanten zeggen dat ze wachten tot er betere e-readers op de markt komen." Yvonne Steinberger van boekhandel De Reyghere in Brugge zegt dat er interesse is, maar geen kopers: "Voorlopig bevinden we ons nog in de pioniersfase." Ook de Vlaamse webwinkel Azur.be stapt nog niet mee in de hype rond het e-book. "Daarvoor zal eerst het businessmodel moeten veranderen", zegt directeur Jo Vansteenvoort in de krant. "Dat kan alleen als de uitgevers meewerken. Een product moet voor ons toegevoegde waarde bieden, en dat doet het e-book op dit moment niet."
In Nederland liggen de kaarten van het e-book er beter voor. Volgens cijfers van Bol.com zouden er 60.000 e-books zijn verkocht in 2009, tegenover 500 vorig jaar en zouden er 10.000 e-readers over de toonbank zijn gegaan.
Boek.be-directeur Geert Joris erkent in De Morgen dat de situatie in Vlaanderen niet te vergelijken is met die in de VS en Nederland. "Amerikanen en Nederlanders kopen gewoon veel makkelijker op internet." En hij verdedigt zijn beslissing om met een eigen e-boekplatform te beginnen: "Het is nog geen gigantisch succes, maar ik ben ervan overtuigd dat er ook in Vlaanderen een markt is voor het e-book. (...) Stel dat we dit niet hadden gedaan, dan was een buitenlandse speler als Sony misschien wel een eigen verkoopkanaal begonnen." Joris verwacht dat de technologieverbetering een grote rol zal spelen: "De huidige e-readers zijn al goed, maar half januari gaan we nieuwe modellen verkopen met een draadloze internetverbinding. Dat zou een enorme impuls kunnen geven, omdat zo'n reader dan ook voor de kranten interessant wordt." (DL - foto 1: het Britse supermodel Lily Cole met een Sony e-reader tijdens een promo-event bij Waterstones)

Labels:

1 Comments:

Anonymous Vansteenvoort Jo said...

Laat mij toe even aan te vullen.
Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat ebooks een bloeiende toekomst tegemoet gaan maar niet op de actuele leest.
Ebooks zijn een ideaal instrument binnen de PLC (product life cycle) van een boek.
Uitgevers kunnen dit medium gebruiken om trends en schrijvers te ontdekken in de aanloopfase, in de long tail fase is het digitaal aanbieden in combinatie met POD ideaal voor het vermijden van dode voorraad.
Als men het businessmodel durft te wijzigen dan heeft het ebook een bloeiende toekomst. Dit is trouwens op dit moment aan het gebeuren bij amazon.
Zeker op te volgen.

Jo Vansteenvoort
directeur Azur.be

vrijdag, januari 01, 2010 5:01:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home