vrijdag 18 december 2009

Britse website 'Spoken Ink' wil iTunes van het kortverhaal worden

Beleven de klassieke negentiende-eeuwse kortverhalen van Guy de Maupassant, Aleksandr Poesjkin en Nikolaj Gogol een revival via de iPod? Als het afhangt van de initiatiefnemers achter de Britse website Spoken Ink zal dat niet lang meer duren. De site biedt sinds kort honderden short stories aan in audioformaat en wil daarmee het kortverhaal een nieuwe adem geven. Maar niet alleen verhalen van overleden Franse, Engelse en Russische auteurs als Roald Dahl en D.H. Lawrence zijn er te rapen. Ook hedendaagse grootheden zoals Haruki Murakami, Ian McEwan, Margaret Atwood en Julian Barnes zijn vertegenwoordigd. Volgens The New York Times betekent de site “een eerste stap naar de ‘iTunesization’ van het kortverhaal”.
Schrijver Edmund Caldecott en zakenpartner-acteur Constantine Gregory zijn achttien maanden bezig geweest met het opzetten van Spoken Ink en wisten daarbij de steun los te weken van talloze uitgevers, schrijvers en acteurs. Ze willen niet enkel grote of gevestigde namen serveren maar ook kortverhalen van jongere, aankomende auteurs. Voorop staat “de liefde voor het kortverhaal”. “Het kortverhaal is gestroomlijnd en snel als een poema, even charmant als je oma en – soms – sexyer dan Eva Green”, aldus de makers van Spoken Ink. “Het kortverhaal heeft alles om de belangrijkste literaire kunstvorm van de eenentwintigste eeuw te worden. Daarom wilden ze, inspelend op het succes van het luisterboek, de verhalen een hedendaags audioformaat geven. Voor het voorlezen van de audioverhalen deed Spoken Ink een beroep op vooraanstaande Britse auteurs zoals Timothy West en Prunella Scales. De teksten zijn beschikbaar in mp3-formaat en kosten 49 pence of 1,99 pond, afhankelijk van de lengte. Hoeveel een auteur ontvangt per gedownload verhaal maken ze niet bekend.
Eerder deze maand raakte bekend dat het prestigieuze tijdschrift The Atlantic specifiek experimenteert met het aanbieden van kortverhalen voor de Kindle e-reader. Dat al die initiatieven inspelen op onze kortere attention span willen de makers van Spoken Ink niet geweten hebben. In onze contreien bood het Vlaams-Nederlands huis deBuren de voorbije jaren honderd downloadbare nieuwe luisterverhalen aan van Nederlandstalige auteurs, via zijn succesvolle serie Radioboeken. De auteurs lazen ze daarvoor zelf in. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home