zondag 20 december 2009

Ivo Victoria laat lezer zelf bepalen hoeveel hij betaalt voor zijn e-book

De Vlaamse auteur Ivo Victoria, die successen boekte met zijn fel gehypete debuut Hoe ik nimmer de Ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won (en dat het me spijt), biedt zijn roman vrij als download aan. De lezer bepaalt vervolgens zelf hoe diep hij in de geldbuidel tast. "Ivo Victoria doet een Radioheadje", klinkt het op zijn website.
Van Hoe ik nimmer de Ronde van Frankrijk voor min-twaalfjarigen won (en dat het me spijt) werden tot op heden 10.000 exemplaren in boekvorm verkocht. Van een e-boekbestseller belanden nu meestal slechts 500 tot 1.000 exemplaren in de digitale winkelkar. Victoria denkt met de download zonder beveiligingssysteem een nog groter publiek te verlokken en rekent uiteraard op extra verkoop: "Koop mijn boek, geniet ervan en we zullen je het niet moeilijk maken met softwarebeperkingen. Ik geloof niet dat dit zal leiden tot massale kopieën, ik denk wel dat het ervoor zal zorgen dat meer mensen in contact komen met mijn werk en dat het uiteindelijk ook – in fysieke en/of digitale vorm – zal leiden tot meer verkoop, juist omdát het werk en het enthousiasme daarover zo makkelijk te delen valt in de digitale vorm."
Victoria, die ook actief is in de muziekindustrie, zegt dat ook het boekenvak op de nieuwe technologische ontwikkelingen moet anticiperen. Het idee lijkt hij te halen bij Radiohead, dat iets gelijkaardigs deed met zijn laatste cd. "Ik doe dit omdat ik denk dat alleen het anticiperen op en meedenken over een evolutie onvermijdelijk is, ervoor kan zorgen dat je er niet aan ten onder gaat." Hij vermoedt niet dat zijn lezers nu massaal zijn roman gratis zullen downloaden: "Ik denk dat de meeste mensen wel begrijpen dat een boek niet gratis is. Mensen stelen niet voor de lol, ze zijn best bereid een redelijke prijs te betalen. Wat die prijs is, zullen we zien." Victoria noteert wel: "Het kostte me best wat moeite om mijn uitgever (Ambo-Anthos) daarvan te overtuigen."
Het eBook is beschikbaar via www.eBook.nl. Bij aanschaf bepaalt de klant de prijs. Het eBook wordt gedownload in het standaard formaat ePub. Dit bestand is voorzien van een watermerk. (DL)

Labels:

1 Comments:

Blogger Jazzperr said...

Hej wil je mij volgen?

http://jazzperr.blogspot.com/

zondag, december 20, 2009 10:50:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home