donderdag 12 november 2009

Wapenmaker Kalasjnikov was liever dichter geweest

De uitvinder van een van 's werelds beruchtste wapentuigen, Michail Kalasjnikov, heeft gezegd dat hij eigenlijk dichter had willen worden, zo meldt BBC News. Hij verklaarde dat op een plechtigheid afgelopen dinsdag op het Kremlin ter ere van zijn negentigste verjaardag, waar hij door Russische hoogwaardigheidsbekleders en politici in de bloemen werd gezet en tot 'Russische held' werd uitgeroepen. Kalashnikov is de uitvinder van de AK-47, een geliefd wapen bij guerrillastrijders over de hele planeet waarvan 100 miljoen stuks in roulatie zijn. Bij zijn huldiging bracht hij een patriottisch gedicht ten gehore. Vervolgens lanceerden de Russische kosmonauten uit het International Space Station een huldebetoon.
Kalasjnikov publiceerde zes boeken en bedrijft nog af en toe de amateurpoëzie. Maar na de pogingen in zijn jeugd kwam hij tot het inzicht dat zijn talent meer in de wapenconstructie lag dan in het ambachtelijk vervaardigen van taal. ''Er zijn al genoeg slechte gedichten uitgegeven zonder mij", zei hij.
Kalasjnikov ontwierp de AK-47 op zijn hospitaalbed in 1941 nadat hij als sergeant in het Sovjetleger gewond raakte in WO II. Hij was van oordeel dat de oude Russische wapens comfort misten en ontwierp een eenvoudig hanteerbaar automatisch wapen, dat wereldwijd populair werd. ''Ik heb dit wapen ontworpen om mijn land te verdedigen. Dat mijn wapen zoveel doden veroorzaakt, is niet de schuld van de maker, maar van de politici. Ik ben blij dat mijn geweer blijft voortleven en steeds verder verbeterd wordt.'' In 2004 voegde Kalasjnikov aan zijn assortiment ook een Kalasjnikov-vodkasoort toe. (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home