donderdag 5 november 2009

'Uitgeverij Penguin gooit zijn geschiedenis te grabbel'

U hebt ze vast wel al eens ter hand genomen of - geef maar toe - zelfs aangeschaft, de verlokkelijke Penguin-koffiemokken of Penguin-notaboekjes met daarop het zo karakteristieke en onverslijtbare coverontwerp van Edward Young uit 1935. En zag u al de zomerdekstoelen met gelijkaardig motief of het behangpapier? Penguin breidt de laatste tijd zijn assortiment merchandising steeds verder uit. Die overdaad aan producten rondom het Penguinmerk is de Britse academicus en Times Literary Supplement-medewerker Anthony Cummins deerlijk in het verkeerde keelgat geschoten. In een vurig artikel in The Guardian verwijt hij Penguin om zijn illustere geschiedenis te grabbel te gooien en al te agressief te promoten. Hij zegt dat Penguin zodoende "het zicht dreigt te verliezen op wat de uitgever zo belangrijk maakte": "Je zou kunnen denken dat de zomerdekstoelen het ideale gezelschap betekenen voor lome zomerdagen in de tuin, .... sippend aan Pimms-thee en luisterend naar cricket", vergezeld van "het geluid van een ooit radicale uitgever die zijn illustere geschiedenis 'verhoereert."
Penguin, opgericht en groot gemaakt door Allen Lane, bracht met zijn pockets destijds een revolutie teweeg, Lane wilde zoveel mogelijk mensen kwaliteitsfictie en non-fictie onder de neus schuiven en zorgde ervoor dat zijn Penguinboeken beschikbaar waren op zoveel mogelijk plekken waar veel passanten waren, van treinstations tot tabakswinkels. Het o zo karakteristieke ontwerp van Edward Young met twee rechte kleurvlakken, het witte of crêmekelurige middenstuk en de zwarte Gill Sansletter, hield drie decennia stand en werd onder meer bijgestuurd door Jan Tschichold. Maar wat "duur behangpapier met covers uit de jaren dertig" nog te maken hebben met de oorspronkelijke missie van Penguin, dat kan er bij Cummins niet in. Cummins haalt vooral uit naar de hoge prijszetting van de gadgets en zegt dat het wel erg ironisch is dat de tekstloze notaboekjes met hun 14 pond flink wat meer kosten dan een pocket van bijvoorbeeld H.G. Wells The Invisible Man à £7.99 (met bovendien notities en een inleiding erbovenop). Overigens is de laatste toevoeging aan het assortiment van Penguingadgets een serie van 100 postkaarten van befaamde Penguincovers. Het hele gamma is hier te bestellen en te bekijken. En toevallig schenkt The Guardian zelf een aantal sets van de postkaartenboxen weg. (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home