vrijdag 6 november 2009

T.S. Eliot belandde in complete impasse na 'The Waste Land'

De Amerikaans-Britse schrijver T.S. Eliot raakte na de publicatie van zijn wereldberoemde gedicht 'The Waste Land' bijna helemaal aan de grond. Een jaar na de publicatie was hij het failliet en de wanhoop nabij, zo tonen een reeks zopas gepubliceerde brieven (zie The Times). Overdag werkte hij bij Lloyds Bank en ’s nachts redigeerde hij het tijdschrift Criterion. Op 12 maart 1923 noteerde hij: “Ik zit volop in een verschrikkelijke crisis. Was ik maar nooit met Criterion begonnen. Het kost me verschrikkelijk veel geld en het brengt geen penny op... (... ) Ik denk dat ik door het werk en alle zorgen tien jaar ouder ben geworden... Ik moet ofwel de bank opgeven en een baan zoeken die minder van mijn tijd vergt, ofwel Criterion opgeven voordat mijn gezondheid eraan gaat.” Uiteindelijk blijft hij toch werken bij de bank, onder meer om de fragiele gezondheidstoestand van zijn vrouw die veel doktersbezoeken vereiste, te blijven bekostigen. Ondanks kritiek van zijn artistieke vrienden op de baan, verdedigde hij zich: “De bank biedt zekerheid voor het leven, met een pensioen op je zestigste, een jaarsalaris en een pensioen voor mijn vrouw in het geval dat ik overlijd."
Maar zijn werklast en financiële zorgen zouden zijn zelfvertrouwen als schrijver een flinke deuk geven, zo gaf hij zelf toe. Op de 31ste december 1923 schreef hij in een brief aan literaire vrienden: "Ik ben beschaamd om jullie zulke slecht geschreven artikelen te bezorgen. Ik moet stoppen met schrijven en lezen en weer gaan nadenken voordat ik opnieuw de draad opneem. Anders dreig ik mijn reputatie kwijt te raken. (...)" De impasse duurde bijna drie jaar. De brievenbundeling The Letters of TS Eliot, Volume 2, 1923-25 verscheen gisteren. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home