woensdag 25 november 2009

Laatste interview met Roberto Bolaño in boekvorm gepubliceerd

In een van zijn laatste interviews zei de Chileense auteur Roberto Bolaño (1953-2003) dat hij "veel liever inspecteur bij de moordbrigade dan schrijver was geworden". Het interview verscheen een maand voor zijn dood in de Meciaanse Playboy, en is nu naar het Engels vertaald en samen met andere interviews in boekvorm verschenen. Journaliste Monica Maristain laat in het gesprek een humoristische Bolaño aan het woord, die duidelijk niet wakker ligt van hoe de literaire goegemeente over hem denkt: "Ik heb dikke tranen gelaten telkens als ik een slechte recensie kreeg, ik sleepte me over de vloer, ik krabde mezelf. Ik ging voorgoed stoppen met schrijven, ik verloor mijn eetlust, rookte minder, ging aan sport doen, deed wandelingen langs de kust, overigens minder dan dertig meter van mijn huis, en ik vroeg aan de meeuwen, wiens voorvaderen de vis at die Ulysses opvrat, waarom ik, waarom? Ik deed toch niemand kwaad?"
Gevraagd wat hij zou gedaan hebben mocht hij geen schrijver zijn, zei Bolaño dat hij "absoluut zeker een inspecteur bij de moordbrigade zou zijn geweest. Ik zou iemand zijn die 's nacht alleen naar de plaats van het misdrijf terug zou zijn gekeerd, niet bang van de spoken. Misschien was ik dan wel echt gek geworden. Maar dat zou, inspecteur zijnde, gemakkelijk opgelost kunnen worden met een kogel in de mond."
In het interview looft Bolaño ook zijn grote literaire voorbeelden. "De vijf boeken die mijn leven hebben bepaald zijn er in werkelijkheid 5000. Maar ik noem er toch vijf als punt van de speer: Don Quixote van Cervantes, Moby Dick van Melville, het volledig werk van Borges, Hopscotch van Cortázar, A Confederacy of Dunces van Toole. En ik zou daarbij nog moeten aanvullen: Breton, Jacques Vaché, Jarry, Perec, Kafka, Lichtenberg, Wittgenstein, Bioy Casares, Petronius, Titus Livius, Pascal." Bolaño stierf in 2003 aan een leveraandoening. Zijn magnum opus 2666 verscheen postuum en werd overal lovend onthaald. Enkele fragmenten van het interview zijn te lezen via The New York Times. Zie ook The Guardian. (HC)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home