zondag 22 november 2009

Kader Abdolah 'gaat nog mooier schrijven' na audiëntie met de paus

Gisteren heeft paus Benedictus XVI in de Sixtijnse kapel zijn lang aangekondigde audiëntie gehad met ruim 250 kunstenaars uit de hele wereld. Die was bedoeld "om de banden aan te halen met de moderne kunst". Daarbij waren ook twee Nederlandse schrijvers aanwezig: Kader Abdolah en Cees Nooteboom, naast onder meer de Nederlandse beeldende kunstenaar Caspar Berger, filmers Peter Greenaway en Nanni Moretti en de architecten Daniel Libeskind en Santiago Calatrava. Nobelprijswinnaar Dario Fo en zanger Bono van U2 zegden af.
Kader Abdolah was alvast zeer te spreken over het onderhoud, meldt NRC: "Het was een buitengewoon mooie ervaring om de paus in deze omgeving en op deze manier te mogen ontmoeten. Dat had ik niet verwacht, maar het heeft me zeker geïnspireerd om nu nog mooier te schrijven. (....) Het voelt alsof ik de voetstappen van God achter de gordijnen heb gehoord."
Abdolah, die de laatste tijd grote successen boekte met zijn Koranvertaling, zat samen met schrijver Cees Nooteboom en beeldend kunstenaar Caspar Berger op de eerste rij, aldus ANP. "Er was duidelijk oogcontact. Ik was natuurlijk ook de enige die er Oosters uitzag. Het was verrassend sfeervol, je voelde er de glorie, de macht, de kunst. De paus zei dat God ons talent heeft gegeven en riep ons op dat te gebruiken om pijn, verdriet en geluk te tonen. Dat mijn talent van God komt, heb ik altijd al ervaren en het is mooi om dat bevestigd te zien door de paus.'' Ondanks zijn moslimachtergrond voelde Abdolah zich thuis bij de paus: ,,Het leek wel of ik mijn familie terugzag, alleen in andere kleuren. De imam van onze moskee, mijn oom, droeg altijd gele pantoffels, de paus droeg vandaag rode schoenen. Ik zie weinig verschil'." Abdolah zei eerder al dat hij van plan is een boek te schrijven over zijn pausbezoek.
Benedictus deed een oproep aan de kunstenaars om "in hun werk hoop te communiceren en niet toe te geven aan een verleidelijke, maar hypocriete schoonheid." Hij las ook fragmenten voor uit een open brief van Paus Johannes Paulus II uit 1999 aan de kunstenaars. "Wij hebben jullie nodig. Want, zoals jullie weten, is het onze taak om het woord van God te prediken en toegankelijk, ja, zelfs ontroerend te maken. En daar zijn jullie meesters in."
Dat drie Nederlanders bij de audiëntie aanwezig waren, komt omdat president Gianfranco Ravasi van de Pauselijke Raad voor de Cultuur hun werk kent. Zie ook de berichtgeving bij Nu.nl en Radio Nederland Wereldomroep. (DL - foto Abdolah: Marieke Haafkes)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home