maandag 16 november 2009

Imre Kertész haalt fel uit naar 'Jodenhaat' van geboorteland Hongarijë

De Hongaars-Joodse Nobelprijswinnaar Imre Kertész (1929) heeft met een scherp interview in Die Welt de literaire wereld van zijn geboorteland in opschudding gebracht. In dat gesprek had de in Berlijn wonende Kertész gezegd dat "in Hongarije de antisemieten het voor het zeggen hebben" en dat "Boedapest volledig gebalkaniseerd is". "De tendens om te liegen en om de waarheid te onderdrukken is er groter dan ooit," aldus de auteur die Auschwitz en Buchenwald overleefde en daarna een fel criticus was van het communistische regime. "Ik was laatst nog tien dagen in Boedapest. De situatie is daar de laatste tien jaar voortdurend verslechterd. Extreemrechtsen en antisemieten voeren het woord. De oude kwalen van Hongarije, haar leugenachtigheid en haar neiging te onderdrukken, gedijen als nooit voorheen. Hongarije en de oorlog, Hongarije en het fascisme, Hongarije en het communisme: niets werd verwerkt, alles werd dichtgeschminkt met rooskleurigheid." De net 80 geworden Kertész ziet zichzelf in de eerste plaats als een Europees schrijver. "Ik ben het product van de Europese cultuur, een decadent, zo je wilt, een ontwortelde."
Op de Hongaarse televisie nam de schrijver niets van zijn provocatieve uitspraken terug. "Ik bedoelde de kritiek als opbouwend. Iedere keer worden mijn woorden als staatsverraad gezien, en dat zijn ze niet. Ik zou bijzonder gelukkig zijn mocht ik mijn geboorteland kunnen prijzen. Want dat is Hongarije, ik ben hier geboren, ik heb het Hongaarse burgerschap en ik schrijf in het Hongaars."
Literair criticus Sándor Radnóti ziet in de denigrerende uitspraken van Kertész "pijnlijk genoeg het zeer typisch kenmerk van de zelfhaat in de Hongaarse volksaard". Hij voegde er nog aan toe dat "een nationale cultuur rekening moet houden, of zelfs naar waarde moet schatten, wat promintente vertegenwoordigers erover zeggen, zij het positief, zij het negatief. Elke Swift, Lichtenberg of Thomas Bernhard. Het is een maturiteitstest." Zie ook Hungarian Literature Online. (HC)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home