maandag 2 november 2009

Amerikaanse auteurs lanceren kwaliteitsfictie via 'Twitter'

Steeds meer literaire jonge wolven nemen hun toevlucht tot een vorm van Twitterature: romans of verhalen die inventief gebruik maken van het microblogsysteem Twitter. In de Verenigde Staten hebben twee Amerikaanse aankomende auteurs het nieuw driemaandelijks tijdschrift Electric Literature opgericht dat tegemoetkomt aan de steeds kortere attention span van lezers en met Twitter aan de slag gaat, zo meldt The New York Times. Andy Hunter en Scott Lindenbaum willen niets meer of minder dan het kortverhaal een nieuwe impuls geven en hebben ervoor gezorgd dat hun magazine te lezen is op papier, maar vooral ook op de Kindle, e-book, i-phone en als audiobook, terwijl YouTubefilmpjes nog voor een extra dimensie moeten zorgen. Volgende maand gaat de bekende Amerikaanse auteur Rick Moody om de drie dagen een verhaal ‘tweeten’. Na amper twee nummers kon Electric Literature al teksten serveren van vooraanstaande schrijvers als Michael Cunningham, Lydia Davis en Jim Shepard. Het multimediale blad verwekte daarmee flink wat buzz in de Amerikaanse pers, vooral omdat de nieuwe technologie gekoppeld is aan fictie van hoge kwaliteit. “Iedereen leest tegenwoordig teksten in een kortere vorm”, zegt Hunter, “maar het wordt tijd dat literatuur ook die sprong maakt.” Kompaan Lindenbaum voegt eraan toe, dat “het kortverhaal bijzonder goed kan werken in ons hectische tijdperk.” Schrijver Rick Moody raakte meteen gecharmeerd door Twitterature: “Het heeft veel weg van het voortdurend schrijven van haiku’s.” De makers van Electric Literature hopen met hun project “een positieve boodschap te verspreiden in een tijdperk van pessimisme rond literatuur.” (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home