zaterdag 21 november 2009

91-jarige Hella S. Haasse heeft nog 'idee' voor een laatste roman

In Nederland heeft het evenement Nederland Leest, dat in het teken staat van de leesbevordering, gisteren zijn slotmoment gekregen in Theater Carré. Nederland Leest spitste zich zoals bekend dit jaar toe op de roman Oeroeg van Hella S. Haasse (°1918). Het boek verscheen in een oplage van 923.000 exemplaren. De boeken werden gratis verspreid onder de leden van de Nederlandse openbare bibliotheken. Willem Nijholt bracht op de slotdag nogmaals Oeroeg in een bewerking van Yvonne Keuls, terwijl Margot Dijkgraaf een publiek interview had met de 91-jarige Hella S. Haasse.
Daaruit bleek onder meer dat Haasse nog een roman in gedachten heeft. Ze verklaarde nog "een paar dingen in haar hoofd" te hebben, "verhalen die in een vergevorderd stadium zijn, en die ik nog graag af zou willen maken" (zie het verslag over een door alle eerbetoon 'ontroerde' Haasse in NRC Boeken). In de Volkskrant zei ze gisteren in een interview met Arjan Peters hetzelfde: "Over een paar maanden ga ik mijn 92ste jaar in, dus of het me gegeven is, weet ik niet. En op het ogenblik kan ik niet de rust of de concentratie vinden om te werken." Het idee voor de roman die ze nog wil schrijven, heeft de titel De ontbladering meegekregen. "Het heeft met mezelf te maken, met de verhouding tot mijn man ook. De bewustwording van de laatste levensfase." En voegde ze eraan toe: "Het klinkt pathetisch, maar voor mij is schrijven een innerlijke noodzaak. Ik leef pas als ik de dingen opschrijf." (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home