maandag 26 oktober 2009

Recensente kapt ermee vanwege toename 'sadistische vrouwenhaat' in thrillers

In Groot-Brittannië rijst uit onverwachte hoek protest tegen het almaar gewelddadiger en vrouwonvriendelijker worden van misdaadromans. Detectiveschrijfster en toonaangevend recensente Jessica Mann (°1937, foto) stopt om die reden met het bespreken van nieuwe thrillers, zo staat te lezen in The Guardian en op het Spanningsblog. Mann, detective-auteur en recensente voor de Literary Review, zegt dat ze steeds meer thrillers voor de kiezen krijgt, waarin "sadistische vrouwenhaat" opgeld maakt. "Iedere nieuwe psychopaat is nog sadistischer dan de vorige'', aldus Mann. "Het lot van de slachtoffers wordt in detail beschreven. Als er jonge vrouwen in het spel zijn wordt het nóg explicieter weergegeven. Vrouwen worden vastgebonden, gekneveld, verkracht, verbrand, geslagen, gegeten, ze moeten verhongeren, ze stikken, worden gestoken of levend begraven." Daarom geeft Mann de brui aan het recenseren: "Schrijvers moeten in vrijheid kunnen schrijven wat zij willen en uitgevers moeten uitgeven wat zij willen. Maar recensenten moeten ook de vrijheid hebben om te zeggen dat ze er genoeg van hebben. Hoeveel schrijvers er ook aan deze mode van sadistische vrouwenhaat willen meedoen, ik zal geen enkel boek van hen nog bespreken."
Merkwaardig is ook wat Mann signaleert over de cover van een collega-thrillerauteur. Daar stond het dode lichaam van een vrouw afgebeeld, maar het slachtoffer was eigenlijk een man. Ze meldde het aan haar uitgever, die droogweg meldde: "Dode, gemartelde vrouwen verkopen boeken, dode mannen doen dat niet. Dode kinderen en bejaarden evenmin.'' Ze voegt eraan toe dat de meest wrede plots overigens verzonnen worden door vrouwelijke auteurs. Een schrijver gaf haar daarvoor een reden op: vrouwen zijn daartoe het best in staat "omdat meisjes nu eenmaal opgroeien met het idee dat vrouw zijn gelijk staat aan het zijn van een prooi.''
Natasha Cooper, oud-voorzitter van de Crime Writers' Association, treedt Manns kritiek bij. "Er heerst een algemeen gevoel dat vrouwelijke auteurs minder belangrijk zijn dan hun mannelijke collega's en dat ze pas in de bestsellerlijsten belanden als ze op zijn minst een boek uitbrengen met expliciet verwoord geweld. Daarmee vestigen ze hun geloofwaardigheid en bewijzen ze dat ze niet meisjesachtig zijn.''
Ook schrijfster Val McDermid stelt vast dat de thrillers inhoudelijk nodeloos sensationeler worden. Zij ziet een logische verklaring: de markt vraagt erom. "Er is een groeiende ongevoeligheid onder lezers. Zij willen nog opzienbarender verhaallijnen. En (...) als vrouwen schrijven over geweld tegen vrouwen, dan wordt dat onvermijdelijk gruwelijker omdat vrouwen weten dat zij het risico lopen om aangevallen te worden.'' Selina Walker, directeur van uitgeverij Transworld, ziet er geen graten in: "De verkoopcijfers van auteurs als Tess Gerritsen, Mo Hayder, Karin Slaughter en Kathy Reichs geven aan dat de vrouwelijke lezers graag angstaanjagende verhalen lezen. En in toenemende aantallen.'' (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home