dinsdag 20 oktober 2009

Philip Roth maakt verrassingsoptreden op Newarkse 'Philip Roth bus tour'

De Amerikaanse auteur Philip Roth heeft zijn fans een ongewone verrassing bereid door onverwacht op te duiken tijdens een bustour van afgestudeerden van de Weequahic High School in Newark. Zoals bekend speelt Newark een belangrijke rol in zijn werk: Weequahic Park komt voor in The Plot Against America en Newark' Museum duikt op in Goodbye Columbus.
Naar jaarlijkse gewoonte maken de ex-studenten van de Weequahic High School een tocht door Newark, langs de plaatsen waar Roths boeken zich afspelen, tijdens de 'Philip Roth bus tour.' De consternatie was groot toen Roth zaterdag op de bus plots class 1960 vervoegde, tijdens hun 50ste reünie, aldus The Newark Star-Ledger. Het leek wel een echo van Roths roman American Pastoral waarin Roths alter ego Nathan Zuckerman de 45ste reünie van Weequahic High School bijwoonde.
Tal van graduates waren gekleed in bruine en oranje sweatshirts en vonden geen woorden voor de plotse verschijning van Roth: "Omigod, are we excited!", aldus Marsha Weinstein. "Had ik dit geweten, dan had ik mijn boeken meegebracht om te signeren. Ik heb al zijn boeken thuis." Een andere passagier, Jill Goff, riep: "Naast mij is nog plaats!" Roth, van wie binnen enkele weken de nieuwe roman The Humbling verschijnt, schudde iedereen de hand en maakte met de meesten een kort praatje. Tegen een van de busreizigers zou hij gezegd hebben: "Als je ouder wordt, zoek je het dichter bij huis." Roth, die onlangs opnieuw de Nobelprijs aan zijn neus zag voorbijgaan, had bij het inhuldigen van een plakette aan het huis waar hij zijn jeugd doorbracht al eens gezegd dat "Newark mijn Stockholm (is) en deze plakette mijn prijs is." (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home