maandag 26 oktober 2009

Meulenhoff-uitgever Peter Claessens ontslagen

Peter Claessens is ontslagen als uitgever bij Meulenhoff, zo weet Boekblad. Claessens was nog maar sinds augustus vorig jaar in dienst bij de gerenommeerde Amsterdamse uitgeverij. Claessens wilde nog niet reageren op zijn ontslag. "Ik kan er nog geen commentaar op geven, binnenkort komt er een persbericht." Ook Meulenhoff-directeur Sander Knol communiceert voorlopig niet. Claessens was voor zijn korte passage bij PCM hoofdredacteur non-fictie, Duitstalige en Midden-Europese literatuur bij uitgeverij De Arbeiderspers. Daarvoor was de classicus en filosoof recensent bij Trouw, De Telegraaf en VPRO. Claessens zou de maandag voor Frankfurt zijn ontslag hebben gekregen, maar hij ging toch naar de vakbeurs. Volgens Boekblad zat Claessens "zelf niet lekker meer bij Meulenhoff, omdat hij minder vrijheid had om te doen wat hij wilde dan hij in eerste instantie dacht".
Bij Meulenhoff zijn de laatste jaren al veel uitgevers (en auteurs) vertrokken; vóór Claessens had ook Xandra Schutte er een korte carrière als uitgeefster. Bij zijn aanstelling vorig jaar was Claessens nog vol goede moed: "Meulenhoff heeft rust en continuïteit nodig, ik ga zorgen voor een sfeer waarin we het beste uit ons team kunnen halen. Ik heb al kennisgemaakt, het is een enthousiaste groep. Wel zullen we enkele jaren nodig hebben. Een rendabel bedrijf maak je niet in één dag." (HC)

Labels:

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb hier een reactie geplaatst en vraag me af waarom die niet toegevoegd wordt. S. Donné.

zondag, november 01, 2009 2:33:00 p.m.  
Blogger De papieren man said...

Dat is heel helder: onze policy is dat we anonieme reacties niet plaatsen. Uw vorige reactie was dus anoniem. Voeg bij voorkeur naam/URL toe in het daartoe bestemde vak bij de reacties, die gemodereerd worden.

zondag, november 01, 2009 2:40:00 p.m.  
Anonymous Sien Donné said...

Excuses voor het ongemak. Dit was mijn reactie: Peter Claessens is ontslagen, en ik denk dat dit gezegd mag worden, omdat hij totaal niet voldeed als uitgever. Hij was voortdurend onbereikbaar, antwoordde niet op mails, en heeft zich nooit officieel voorgesteld aan de auteurs. Hij gooide er met zijn pet naar, om het populair te zeggen. En dat deze heer er nu vandoor is met een leuke zakcent, na waardeloos afgeleverd werk, is een grof schandaal. Naar mijn nederige mening. Mijn naam is dus Sien Donné, onafhankelijk Vlaams journalist.

woensdag, november 18, 2009 3:21:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home