dinsdag 20 oktober 2009

'Jommeke'-tekenaar Jef Nys (82) overleden

Jef Nys, de geestelijke vader van de blonde stripheld Jommeke, is op 82-jarige leeftijd overleden. Het in Vlaanderen bijzondere populaire stripfiguurtje beleefde met zijn papegaai Flip en zijn vriendjes Filiberke en Annemieke en Rozemieke - onder de verstrooide auspiciën van professor Gobelijn - even absurde als amusante avonturen. Nys was na meer dan vijftig jaar nog altijd zelf betrokken bij het maken van de Jommekesalbums. De strips verschijnen nog steeds in de krant Het Nieuwsblad, en behoren tot de best verkopende albums in Vlaanderen.
Nys studeerde aan de Koninklijke Academie van Antwerpen. Zijn carrière begon bij het satirische weekblad 't Pallieterke. Nys stelde zijn geesteskind met het strooien dakje op 30 oktober (ook zijn verjaardag) 1955 aan de wereld voor in Kerkelijk Leven als Het wekelijks avontuur van Jommeke. Pas vier jaar later kwam het eerste lange verhaal in de krant Het Volk, De jacht op de voetbal. Ondertussen zijn er 247 albums verschenen. Nummer 247 was Krokodillentranen.
Jef Nys ontving in 2004 uit handen van de Stripvos, een prijs voor personen of instellingen die met hun activiteiten van grote betekenis zijn of zijn geweest voor de Vlaamse stripwereld. In 2005 kreeg hij de Gouden Adhemar voor zijn gehele carrière. De toekomst van Jommeke is na de dood van zijn schepper wel verzekerd. In het testament van Jef Nys is vastgelegd dat Jommeke, onder de strikte voorwaarde van "geen geweld, geen wapens, geen seks, geen drugs..." blijvend getekend mag worden. (HC)

Labels:

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hetwas mijn eerste stripverhaal die ik altijd lees als ik klein was en nu nog lees ik en ben al 51 jaar .
Meestal als ik ga slapen lees ik die . Ik heb je nooit ontmoet maar toch blijft jij bestaan .
Bedank Jef jij hebt in mijn jeugd gevuld met stripverhalen .

woensdag, oktober 21, 2009 1:56:00 a.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home