maandag 5 oktober 2009

DW B predikt de passie van Rogier Van der Weyden

Rogier van der Weyden wordt algemeen beschouwd als de eerste meester uit onze regio die in strakke, beredeneerde composities menselijke emoties in beeld brengt: zijn doeken vallen op door het beheerste pathos en de subtiele expressie van de figuren. In het septembernummer van DW B is de oude meester overal en nergens aanwezig, maar steeds breekbaar en intens, sensueel en verheven, subtiel en pathetisch. Het werk van bekende hedendaagse kunstenaars uit België wordt gecombineerd met een schilderij of een detail daaruit van Van der Weyden. Benoît van Innis, Dirk Braeckman, Hans Op de Beeck, Jan Lauwers, Karel Dierickx, Lili Dujourie, Berlinde de Bruyckere, Jan Vanriet en Jan Fabre leveren verbanden die niet evident zijn, maar tot stand komen in de blik van wie kijkt.
De katern opent Passies omtrent Rogier. De actualiteit van Van der Weydens beeldtaal, het dossier dat voor DW B werd samengesteld door Brigitte Dekeyzer en Stefan Hertmans. Ook schrijvers worden immers door Rogier gebiologeerd en geïnspireerd. Dragende teksten wisselen af met creatieve reflecties. Brigitte Dekeyzer verkent de thematische en formele wereld van Van der Weyden met als uitgangspunt het grandioos ontroerende Miraflores-altaarstuk bewaard in Berlijn (Staatliche Museen zu Berlin), waarin het levensverhaal van Christus op een uitgebalanceerde en inventieve manier is gesynthetiseerd. Het gedicht van Huub Beurskens is deels geïnspireerd op Van der Weydens Annunciatie, bewaard in het Musée du Louvre in Parijs. Erwin Mortier legt een eschatologische blik over Van der Weyden, en vandaar over het hele passieverhaal. Het essay van Samuel IJsseling keert terug naar een loepzuivere, schroomvolle lectuur van Van der Weydens Sacramentsaltaar (KMSK, Antwerpen). Stefan Hertmans’ ‘Triptiek/bewening’ bewandelt opnieuw het actualiserende spoor. Als met een camera componeert hij een triptiek, waarin strak en zonder traan beelden zijn verweven die hem getroffen hebben. In de gedichten van Peter Verhelst wordt een heel ander verhaal over de beelden geprojecteerd, dit keer een vervreemdend, exotisch geheel van associaties. Helena De Preester confronteert beelden van Bill Viola en Van der Weyden vanuit een reflectie over tijd in de voorstelling. De gedichten van Saskia de Coster laten een subtiele, hedendaagse zweem van religieuze elementen in een profane wereld vermoeden. Marc Verminck rondt het geheel af met een essay waaruit een zichzelf ironiserende passie spreekt.
Passies omtrent Rogier. De actualiteit van Van der Weydens beeldtaal wordt voorgesteld op donderdag 8 oktober om 20.00 uur in het nagelnieuwe Leuvense museum M. Brigitte Dekeyzer, Stefan Hertmans, Saskia de Coster & Johan Jacobs en Peter Verhelst lezen Van der Weydens passie tot leven. Verder in het nummer onder meer een aflevering in de reeks Jonge fotografie in België. Jeroen van Rooij schrijft episode 4 van zijn cyclus De eerste hond in de ruimte; Sven Vitse, Joris Gerits en Bas Groes analyseren recente publicaties van David Nolens, Jeroen Theunissen, A.F.Th. en Stefan Hertmans. Uw papieren mannen Dirk Leyman en Hans Cottyn focussen op het spelen én helen van Perec via een diepte-interview met de Nederlandse vertaler van La Disparition, Guido van de Wiel, in de rubriek Feuilles volantes, die nu ook online te lezen is. Meer over de vernieuwde DW B-website in een volgend bericht.

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home