donderdag 1 oktober 2009

Boekenfreak krijgt bevel om 5.000 boeken uit zijn huis te verwijderen

Een Nederlandse boekenfreak heeft van de rechtbank in Groningen het ongewone bevel gekregen om zijn verzameling van vijfduizend boeken binnen twee weken uit zijn huurwoning te verwijderen. De 66-jarige Hans Bauer zit met de handen in het haar, want zijn collectie ligt eerder ordeloos verspreid over zijn hele woning. Het was de verhuurder van de woning, woningcorporatie Patrimonium, die naar de rechter was gestapt. Zij oordeelde dat de situatie in het huis van Bauer onleefbaar en brandgevaarlijk zou zijn. De rechter gaf de woningcorporatie gelijk.
Het is niet meteen duidelijk wat Bauer gaat doen, al rekent hij op hulp van familie en vrienden. Intussen is er via een kleine solidariteitsactie via het net al gezorgd voor tijdelijke opslagruimte via Citybox en het Centraal Boekhuis en zouden de boeken daar voor zes maanden ondergebracht kunnen worden. Eerdere plannen van Bauer om een eigen boekenwinkeltje te starten, lopen nu vast: "Mijn plezier is nu wel weg. Waarschijnlijk verkoop ik een deel en sla ik de rest ergens op", zegt de beduusde man. Toch geeft Bauer toe dat het "inderdaad een beetje een uit de hand gelopen hobby" is. "Maar onleefbaar zou ik mijn huis nog niet willen noemen. Ik heb nog twee stoelen om op te zitten: een voor mezelf en een voor bezoek." Overal liggen boeken opgetast en zelfs zijn bed is ingekapseld met dozen en boeken. Ook eerder moest Bauer al zowat vierduizend boeken uit zijn huis verwijderen. In Nederland wordt verbouwereerd gereageerd op de beslissing. Tal van media hebben het nieuws over Bauer, die al her en der de bijnaam 'Boekito' krijgt, intussen gretig opgepikt. Zie de berichtgeving bij Boekendingen, Dagblad van het Noorden, NRC en op dit blog. (DL - foto RTV/Noord)
Bekijk het filmpje van RTV-Noord hieronder:

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home