woensdag 23 september 2009

Umberto Eco pleit voor het schrijven met de hand

De Italiaanse schrijver en semioloog Umberto Eco breekt in een opiniestuk in The Guardian een lans voor het schrijven met de hand. Aanleiding is een onderzoek in Italië waaruit blijkt dat de helft van de Italiaanse kinderen nauwelijks nog met de hand kunnen schrijven, en als ze het kunnen, dan is het in grote, stuntelige en losse kapitalen of blokletters. "De tragedie begon lang voor de computer en de mobiele telefoon," aldus de schrijver van De naam van de roos. "De crisis begon met de opkomst van de balpen. Met de eerste balpennen was het moeilijk om netjes te schrijven, als je je vinger over de laatst neergepende woorden wreef, kreeg je onvermijdelijk vlekken op het papier. Men was ook minder geïnteresseerd om móói te schrijven met een balpen, een goede of niet, omdat die geen ziel, stijl of persoonlijkheid heeft. (...) Met de hand schrijven verplicht ons om een zin eerst in je geest samen te stellen vooraleer ze neer te pennen. Door het verzet van pen en papier moet je vertragen en nadenken. Veel schrijvers zouden, hoe gewoon ze ook zijn aan het schrijven met de computer, graag eens schrijven op kleitabletten, zodat ze in grotere rust kunnen nadenken." De in deze kwestie niet van enig cultuurpessimisme gespeende Eco zou het verder een "goed idee vinden dat ouders hun kinderen naar kalligrafische scholen zouden sturen, zodat ze kunnen deelnemen aan schoonschrijfcompetities en -toernooien, niet alleen om de basis van de schoonheid te leren kennen, maar ook voor hun psychomotorisch vermogen". (HC)

Labels:

1 Comments:

Anonymous Igor said...

I erger me er bijzonder aan dat ik sneller denk dan ik kan schrijven. Mijn pen kan mijn gedachten niet bijhouden. Dat geeft geen "rust" maar constante onderbreking van het denkproces.

typen op een computer is dus beter dan schrijven, want sneller, maar waar ik eigenlijk op zit te wachten is een brein-computer link met "online" recording van mijn gedachten.
Dat is nou vooruitgang!

Het zou leuk zijn als dromen ook zo opgenomen kunnen worden.

donderdag, september 24, 2009 1:23:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home