maandag 21 september 2009

John Grisham in de bres voor 'het lelijke proza' van Dan Brown

Dan Brown, de auteur van The Lost Symbol en De Da Vinci Code, kreeg vorige week fors de wind van voren van zijn collega-bestsellerschrijver Philip Pullmann, vanwege zijn 'oppervlakkig, stuntelig en lelijk proza'. Nu springt een andere collega, John Grisham, voor hem in de bres in dit oorlogje tussen blockbuster-schrijvers, meldt The Telegraph.
Ik weet dat wat ik schrijf geen literatuur is", zegt Grisham, die wereldwijd meer dan 250 miljoen exemplaren verkocht van juridische thrillers als The Pelican Brief en The Firm. "De essentiële component van mijn boeken is de plot", zegt hij ter verdediging van Dan Brown. "Mijn doelstelling is om de lezer ertoe aan te zetten zo snel mogelijk de pagina's om te draaien. Als ik dit wil bereiken, kan ik mezelf niet de luxe toestaan om hem af te leiden. I have to keep him hanging on en de enige manier om dat te doen is het wapen van de suspense te gebruiken. Er is geen andere manier. De complexiteit van de menselijke ziel ontrafelen en karaktertekening leiden de lezer enkel maar af." Grisham voegt er aan toe dat hij natuurlijk wel kennis heeft van literatuur in de klassieke zin. "We hebben thuis zelf ook al die boeken op de plank staan. Ik moest ze lezen op school en moet toegeven dat ik er niet zo van hield. Ik kon maar niet begrijpen waarom ze zo goed werden bevonden."
Vorige week had Philip Pullmann, die 15 miljoen boeken heeft verkocht, zwaar uitgehaald naar zijn rivaal en gezegd dat Brown zijn romans populariseert met "fletse en compleet tweedimensionele karakters." "Zijn onwetendheid over de manier waarop mensen zich gedragen is onthutsend, ze spreken op een totaal ongeloofwaardige manier tegen elkaar", liet Pullmann optekenen. "Met een aantal literaire basispraktijken weet hij niets te doen, maar hij is er niet in geïnteresseerd, net als zijn miljoenen lezers. Er is niets mis met schrijven als Dan Brown. Maar goed schrijven kun je het niet noemen." (DL - foto Grisham: Saba)

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home