donderdag 3 september 2009

Amsterdamse Athenaeum Boekhandel start met webwinkel en boekensite

De Amsterdamse Athenaeum Boekhandel, een van de vlaggenschepen van de Nederlandse kwaliteitsboekhandels met vestigingen op het Amsterdamse Spui en in Haarlem, heeft zijn site opgewaardeerd tot een webboekhandel. Tegelijk wordt het een dagelijks aangevulde boekensite met recensies, interviews over recent verschenen boeken en nieuws over activiteiten en lezingen. De site, die voordien al goed gestoffeerd was, is het werk van Athenaeum-boekverkoper Daan Stoffelsen, die ook een van de drijvende krachten achter Recensieweb is.
Athenaeum gaat een hoogwaardig assortiment van meer dan een half miljoen bestelbare binnen- en buitenlandse titels leverbaar houden. Directeur Maarten Asscher is van oordeel dat de nieuwe Athenaeum-webboekhandel - en site een aanvulling betekent op de bestaande boekenverkoopsites: "De meeste boekensites zijn meer logistieke verzendbedrijven dan echte culturele boekhandels, en ze maken gebruik van ingekochte standaardbeschrijvingen of promotieteksten van uitgeverijen. Wij willen aan het fenomeen internetboekhandel onze eigen, onafhankelijke draai geven. Wij willen een internetboekhandel zijn waar men dagelijks een bezoekje aan brengt, omdat je dag erdoor verrijkt wordt en omdat je er regelmatig boeken en ideeën zult tegenkomen waarvan je nog niet eerder had gehoord. Zonder een zorgvuldige selectie en een dagelijks vernieuwde redactionele inhoud gaat dat niet, dus daar steken we veel energie in", zo luidt het. Rond 1 november zal het assortiment uitgebreid worden met eBooks.
Merkwaardig is dat de site drie segmenten heeft: een winkel en een dag- en nachtgedeelte. In Boekblad zegt Asscher (foto): "Je moet niet voorbijgaan aan het feit dat mensen overdag minder tijd hebben om lange stukken te lezen. Daarom staan er overdag tussen acht uur 's ochtends en acht uur 's avonds kortere, snellere berichten op. In het nachtgedeelte zijn de artikelen diepgravender en uitvoeriger." Over het vreemde spanningsveld dat een boekhandel boeken moet verkopen en recensies dus allicht telkens aanprijzend zullen zijn, zegt Daan Stoffelsen in NRC ontwijkend: "In principe mag een recensent schrijven wat hij wil over boeken die wij kunnen leveren. Natuurlijk zie ik de spanning; enerzijds moet literaire kritiek onafhankelijk zijn, anderzijds moet je als boekhandel je boeken aanprijzen. Daarom zullen we vooral positieve recensies schrijven over kleinere boeken die wij de moeite waard vinden. Ik geloof in een toekomst van literaire kritiek waarin boekhandels de verantwoordelijkheid voor recensies op zich nemen als kranten dat niet meer kunnen." Athenaeum hoop via de webwinkel zijn specialismen als klassieke oudheid, Frans, filosofie en sociale wetenschappen een landelijk envergure te geven. Erg interessant is overigens het overzicht dat Athenaeum wekelijks maakt over recensies- en boekennieuws in de krant- en weekbladen, zie bijvoorbeeld hier. Ook Knack bericht over het project. (DL)

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Judith van Praag said...

De befaamde boekhandel Powells, in Portland, in Oregon, toont op de verkoopwebsite informatie over een boek die geleverd is door de desbetreffende uitgever. Daarbij worden positieve reacties van recensenten van gerenomeerde kranten aangehaald.
En daar boven op moedigt Powells lezers aan om iets te schrijven over een gelezen boek. Staat zo'n lezersreactie de boekverkopers aan, dan wordt die als 'Daily Dose' doorgestuurd aan op de nieuwsbrief geabonneerde klanten. De 'citizen' recensent krijgt per uitverkoren titel krediet, $20 te besteden aan een aankoop bij Powells.
Op die manier geven verkopers indirect hun mening over een boek, lezers worden gestimuleerd bij de zaak te blijven kopen, en de boekverkoper hoeft zich niet op het gladde recensentenpad te wagen. Een mooie manier om 'conflict of interest' uit de weg te gaan.

zondag, september 06, 2009 10:19:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home