zondag 16 augustus 2009

Biograaf: Nobelprijswinnaar William Golding poogde vijftienjarige te verkrachten

In Groot-Brittannië is enige beroering ontstaan over een volgende week te verschijnen biografie van de Nobelprijswinnaar William Golding (1912-1993). Daaruit zou blijken dat de auteur van Lord of the Flies op zijn achttiende gepoogd zou hebben een 15-jarig meisje te verkrachten, zo melden The Guardian en The Sunday Times. Golding heeft de feiten genoteerd in zijn dagboeken en in voor persoonlijk gebruik bestemde memoires. Ook zou hij tijdens zijn jaren als leraar jongens tegen elkaar hebben opgezet, net zoals dat gebeurde in Lord of the Flies. Dat boek vertelt het verhaal van een aantal jongens die een vliegtuigcrash overleven op een verlaten eiland, tijdens een nucleaire oorlog.
De onthullingen staan in de biografie van John Carey, emeritus professor in Engelse literatuur aan Oxford, die toegang kreeg tot een privéjournaal van Golding, dat de schrijver twintig jaar lang zorgvuldig heeft bijgehouden. Hij kon ook putten uit ongepubliceerde herinneringen die Golding heeft geschreven voor zijn vrouw Ann, die overleed in 1995. Het koppel was 54 jaar gehuwd en Golding was van oordeel dat de eerlijkheid van zijn geschrift de "monsterlijke" kant van zijn karakter kon helpen verklaren. Ook maakte hij in Men and Women Now, zoals de herinneringen heten, geen geheim van zijn afhankelijkheid van alcohol om zijn demonen te bezweren.
De verkrachtingspoging betrof Dora, een meisje uit Marlborough dat pianolessen volgde samen met Golding. Later knoopten ze weer contacten aan met elkaar in Oxford. In de herinneringen poogt Golding zich vrij te pleiten van de verkrachtingspoging door erop te wijzen dat Dora "van nature pervert" was en op haar veertiende "already sexy as an ape". Golding verklaarde later aan zijn vrouw dat hij er zeker van was dat het meisje "heavy sex" wou, omdat dat af te lezen viel van haar "rijpe en begeerlijke mond". Ze hield hem af en liep weg terwijl hij haar toeriep dat hij haar geen pijn zou doen. Twee jaar later bedreef hij alsnog de liefde met haar in een veld. Later kreeg zij - bij wijze van wraak - Goldings vader zo ver dat hij hen bespiedde met een verrekijker, terwijl ze geslachtsverkeer hadden. Ook Goldings broer lag op dat moment met zijn liefje in het desbetreffende veld.
De biografie bevat naar verluidt nog smeuïger details van onkies gedrag van Golding tegenover vrouwen. Volgens John Carey was Golding zich bewust van "de gewelddadigheid die in hem schuilde": "Indien hij in Hitlers Duitsland zou zijn geboren, ging hij ervan uit dat hij een nazi zou zijn geweest. Dora moet een rol hebben gespeeld in het verkrijgen van zelfkennis." Geweld en kwesties over goed en kwaad zijn recurrente thema's bij Golding. Bij het biografische werk trof biograaf Carey ook nog een tweede autobiografisch werk en drie ongepubliceerde romans aan. Zie alvast ook deze recensie van de biografie bij de Scotsman. (DL)

Labels:

1 Comments:

Anonymous victor crebolder said...

eens even kijken: toen ik 15 was wensdroomde ik een meisje van 12 te verkrachten, het meisje wat me had leren tongzoenen en gepoogd had mijn met veiligheidsspeld gezekerde kapotte rits te openen.

ik was zo'n preut, onervaren etc etc, dat ik haar geen handje heb durven helpen toen, en dat zat me dwars, waardoor ik begon met wensdromen over hoe ik haar van haar fiets zou sleuren etc etc...

de poging van Golding zal ook wel iets te maken hebben gehad met hormonen, fantasie, en zoals vele jongemannen heeft hij dus daad bij wensdroom pogen te voegen. poging mislukt, no or hardly harm done, maar zoals het er nu vermeld staat denk je: vieze oude man heeft zich verregaand aan jong groen blaadje proberen te vergrijpen.

de knaap was 18, het meisje 15, ik ken toevallig meisjes van 15 die, nou ja, zelf stukken voortvarender waren dan ik toen ik 18 was. jazeker, u leest het goed, stukken van meisjes die stukken voortvarender waren dan ik toen ik 23 jaar was...

verder nog: foei, William, nooit meer doen!

dinsdag, augustus 18, 2009 11:22:00 a.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home