dinsdag 11 augustus 2009

Bibliotheekboek na 70 jaar teruggebracht

In Groot-Brittannië is een boek na een uitleenbeurt van 70 jaar alsnog teruggebracht naar de bibliotheek, zo meldt de BBC. In 1939 leende de toen 13-jarige Iris Chadwick in de stadsbibliotheek van Cubitt Town op het Isle of Dogs in het Londense centrum het partituurboek van de musical Rose Marie. Met een dagelijkse boete voor het laattijdige terugbrengen van 10 pence zou de tot inkeer gekomen uitleenster uiteindelijk meer dan 2500 pond moeten betalen. Gelukkig voor Chadwick, nu 83, besliste de bibliotheek om de boete kwijt te schelden.
Chadwick had de partituur al die jaren gewoon op haar piano liggen. Toen ze uiteindelijk besliste haar huis, dat ze allang niet meer bewoont, leeg te maken, vond ze de partituur terug. "Ik wilde enkele boeken wegschenken, maar bedacht dat dit uiteindelijk nog aan de bibliotheek toebehoorde. Ik hield er zo lang aan vast omdat de partituur onverbrekelijk met mijn kindertijd vasthangt. Ze doet me terugdenken aan mijn pianoleraar, die me stimuleerde in de bibliotheek op zoek te gaan naar speelbare partituren." De autoriteiten toonden zich alvast verheugd over de onverwachte teruggave. (HC - foto: Cubitt Town Library)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home