vrijdag 31 juli 2009

Zoon van Hugo Claus vindt uitgever voor zijn debuutroman

Thomas Claus, de 45-jarige zoon van de vorig jaar overleden Vlaamse schrijver Hugo Claus, zal binnenkort dan toch debuteren met zijn roman Lucas Somath, zo meldt het weekblad Knack. Na een aantal afwijzingen van andere uitgeverijen heeft het boek uiteindelijk een onderkomen gevonden bij Meulenhoff/Manteau waar het in november of ten laatste in het voorjaar van 2010 zou verschijnen. Thomas Claus was vorig jaar al op zoek naar een uitgever voor het boek (zie dit DPM-bericht). Lucas Somath draagt als ondertitel Komedie van het niets, de titel is een anagram van zijn eigen naam. Het boek handelt "over de dilemma's die een schrijver tijdens het schrijfproces overvallen" en is niet strikt autobiografisch van aard, al is de 'afwezige vader' een thema. Thomas Claus gewaagt van "een implosief maar tegelijk ook diep ironisch boek."
"In het schrijven kan ik mijn kameleoneske karaktertrekken kwijt en mijn verschillende, wisselende gemoedstoestanden tot uiting brengen", zegt Thomas Claus, die eerder ook met plastische kunst bezig was. "Schrijven geeft je die specifieke vrijheid, terwijl je in de plastische kunst met één stijl voor de dag moet komen."
Thomas is de zoon van Claus en diens eerste vrouw, de actrice Elly Overzier, en groeide op in Nukerke in de Vlaamse Ardennen, waar Claus een tijdlang een boerderij betrok. In het gesprek met Knack wordt ook gepolst waarom het boek niet bij De Bezige Bij, de vaste uitgeverij van zijn vader, uitkomt. Claus: "Juridische kwesties in verband met de erfenis van mijn vader maakten het voor mij heel moeilijk om met De Bezige Bij samen te werken. Er zijn na het overlijden van mijn vader problemen opgedoken met Veerle De Wit, zijn weduwe, die de rechten heeft over alle boeken van mijn vader. Het is een heel ingewikkelde kwestie, een kluwen waar we nog niet uit geraakt zijn." Zie ook dit interview met Thomas Claus uit Vrij Nederland van 17 mei 2008, waarin hij het uitgebreid heeft over zijn vader. (DL - foto Thomas Claus: Sarah Van der Elsken, Flickr.com)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home