donderdag 2 juli 2009

Yasmina Reza wordt achtervolgd door haar Sarkozyboek

De Franse theaterschrijfster en dramaturge Yasmina Reza (50) blijft achtervolgd worden door het fameuze boek dat ze schreef over Nicolas Sarkozy. Voor L’Aube le soir ou la nuit zat ze in 2007 een jaar lang op de huid van Sarkozy tijdens zijn verkiezingscampagne voor het presidentschap. Sindsdien wordt ze elke keer genoemd als er een hoge Franse culturele post vrijkomt. En dat vindt Reza stilaan bijzonder vervelend en “penibel”. Ze wil liever niet met de “macht” geassocieerd worden. “Het is iets dat me ergert, en mijn onafhankelijkheid bedreigt. Ik weet niet wat ik ertegen moet doen”, vertelde ze aan AFP. Ook bij de recente regeringsherschikking van Sarkozy, circuleerde haar naam als mogelijke minister van Cultuur, een functie die uiteindelijk naar Frédéric Mitterand ging. “Ik hou van wat ik doe”, benadrukt Reza, “en ambieer geen enkele andere positie dan diegene die ik heb. Ik hoef geen officiële functie, hoe prestigieus ook. Zelfs het directeurschap van een theater interesseert me niet eens.” Reza zegt nog dat ze Sarkozy, sinds zijn aanstelling in mei 2007, niet meer heeft ontmoet. “Ik heb geen enkele band met het Elysée.” Het geruchtmakende boek van Reza was gegoten in de vorm van een literair getint dagboek, dat Sarkozy portretteerde als een egocentrische en ambitieuze maar ook zeer snel denkende man met een grote machtshonger. Ze kon moeilijk verhelen dat ze onder de indruk was van zijn daadkracht en charme. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home