dinsdag 14 juli 2009

Saskia De Coster naar correctionele rechtbank in zaak van valse lezersbrief

De Vlaamse schrijfster Saskia De Coster (°1976) is doorverwezen naar de correctionele rechtbank van Brussel, zo meldt deredactie.be. Daar moet ze zich verantwoorden voor het gebruik van een valse naam, zo besliste de raadkamer vandaag. De Coster schreef in De Standaard een lezersbrief die ze had ondertekend met Noël Devisch, oud-voorzitter van de Boerenbond.
De Coster reageert "geschokt" op de doorverwijzing en zegt dat ze "het allemaal niet goed begrijpt". "Ik heb aan iedereen mijn excuses aangeboden. Ik heb meneer Devisch al een schadevergoeding betaald, ik heb mijn columns voor De Standaard moeten opgeven. Ik heb het gevoel dat ik voor deze zaak al flink gestraft ben en ik zou eigenlijk het liefst in alle rust schrijven aan mijn boek", aldus De Coster aan deredactie.be
De zaak dateert uit het najaar van 2008. Op 18 september 2008 verscheen in De Standaard een opiniestuk van de voorzitter van de Boerenbond, Piet Vanthemsche, waarin hij de consumptie en productie van vlees verdedigde. Twee dagen later kwam er een lezersbrief, die ondertekend was door Noël Devisch, de voorganger van Vanthemsche bij de Boerenbond, waarin hij merkwaardig genoeg de standpunten van Vanthemsche stevig hekelde en zich leek bekeerd te hebben tot het groene gedachtegoed. Spoedig kwam aan het licht dat Devisch nooit een reactie op het opiniestuk van Vanthemsche had geschreven. Bij de Boerenbond was men verontwaardigd. Noël Devisch diende klacht in bij het Brusselse parket.
Zo kwam aan het licht dat de bewuste brief bij wijze van grap was verstuurd door de schrijfster Saskia De Coster. Later bleek ook dat de valse brief vanaf een computer van de partij Groen! werd verstuurd, via een gmailadres. Saskia De Costers vriendin Inge Jooris is werkzaam als woordvoerster bij Groen!. De partij Groen! distantieerde zich intussen al van de brief van Devisch/Decoster. De Standaard schorste de samenwerking met De Coster (die er columniste was) nadat duidelijk werd dat zij de 'valse' lezersbrief had geschreven.
De schrijfster liet al eerder weten dat ze spijt betoont van de valse lezersbrief, die ze destijds al omschreef als "een grap" en "een stommiteit". De raadkamer heeft daar nu geen oren naar. De Coster riskeert een gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en een geldboete van 1.650 euro. Zie onze eerdere berichtgeving. (DL -foto Standaard Uitgeverij)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home