dinsdag 9 juni 2009

Vlaamse komiek Tim Foncke debuteert als romancier in fonds De Bezige Bij

De Vlaamse standupcomedian Tim Foncke (1978) debuteert dit najaar als schrijver bij de Nederlandse uitgeverij Thomas Rap/De Bezige Bij. Foncke, vorig jaar nog te zien in Comedy Casino op Canvas, publiceert er zijn autobiografische brievenroman De geachten. Hij heeft met de uitgeverij een deal afgesloten voor twee boeken via het literaire agentschap Sebes en Van Gelderen, dat er tegenwoordig als de kippen bij is om jong Vlaams talent naar Nederlandse topuitgeverijen te loodsen. Het contract met Foncke is meteen ook de eerste acquisitie van de nieuw aangetreden operationeel directeur van De Bezige Bij Hans Nijenhuis. Nijenhuis is door De Bezige Bij-directeur Robbert Ammerlaan aangetrokken als potentiële opvolger én om het fonds te verjongen, ook in Vlaanderen. “Eerst had ik het boek opgestuurd naar Uitgeverij Vrijdag en zou het daar verschijnen”, zegt Foncke aan De Morgen. “Maar via bemiddeling van collega-comedian Joost Vandecasteele (die onlangs met de verhalenbundel Hoe de wereld perfect functioneert zonder mij debuteerde bij AP, DL) kwam ik in contact met Paul Sebes. Uiteindelijk koos ik voor Thomas Rap/De Bezige Bij. Ik heb het gevoel dat ik daar beter mijn ding kan doen. Ook de machinerie en promotie die achter De Bezige Bij zit, is een flink stuk groter.”
Vanaf 2002 begon Tim Foncke brieven te schrijven aan mensen uit zijn omgeving. In De geachten worden nu 43 van die soms vileine epistels gebundeld. Inspireert Foncke zich op de publieke brieven van Arnon Grunberg in HUMO? “Grunberg heeft dat idee van de Amerikaanse schrijver Saul Bellow, dus waarom zou ik Grunberg niet mogen imiteren?” Na afgebroken studies Germaanse en een tussenstop als rekkenvuller bij een warenhuis, belandde Foncke in het comedywereldje. Hij maakt ook cartoons met illustrator Glenn D’Hondt onder de naam Norman. Maar het schrijven is altijd blijven sudderen: “Je kunt niet geloven hoeveel manuscripten er al in de kachel van mijn grootmoeder zijn verdwenen”, zegt hij. Ook Herman Brusselmans, J.D. Salinger, Gerard Reve en de Schotse schrijvers Alan Warner en Iain Banks rekent hij tot zijn inspiratiebronnen. Hoe komt het dat nogal wat standupcomedians ook literatuur gaan bedrijven? “Wellicht omdat we soms het gevoel hebben dat ons vak te eng is. In proza kun je meer kwijt. En het hoeft toch niet altijd om te lachen te zijn, nietwaar?” (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home