dinsdag 23 juni 2009

Ray Bradbury breekt lans voor openbare bibliotheken

De 88-jarige Amerikaanse auteur Ray Bradbury komt op voor de in financiële nooddruft verkerende openbare bibliotheken in zijn land. Ook de HP Wright Library in Californië komt momenteel 280.000 dollar tekort om zijn budget dit jaar rond te krijgen. Bradbury gaf vorige week present op een benefietavond ter ondersteuning van de noodlijdende instelling, zo meldt The Guardian. Voor 25 dollar konden de aanwezigen een lezing bijwonen van de auteur van Fahrenheit 451 en kijken naar de film The Wonderful Ice Cream Suit, gebaseerd op een verhaal van Bradbury.
Bradbury toont zich in een interview aan de New York Times een fervent aanhanger van boek en bibliotheek: "Bibliotheken hebben me opgevoed. Ik geloof niet in colleges en universiteiten. Ik geloof in bibliotheken omdat de meeste studenten geen geld hebben. Toen ik moest gaan studeren tijdens de Depressie, kon ik niet naar de universiteit. Ik ging daarom maar naar de bibliotheek, drie dagen per week, tien jaar lang." Ondanks het feit dat Bradbury als SF-auteur vaak met vernieuwende technologieën wordt geassocieerd, is hij een groot tegenstander van het internet. "Het internet is één grote afleiding. Yahoo belde me acht weken geleden om een boek van mij erop te zetten. Weet je wat ik hun zei? Loop naar de hel. Loop naar de hel met je internet. Het leidt af, het is betekenisloos, het is leeg, het hangt daar ergens in de lucht."
Zoals de Kroatische schrijver Igor Stiks in de recente PEN-Tijdingen aanhaalt, is het centrale thema van Fahrenheit 451 boekverbranding. "Het gaat over de rampzalige invloed van televisie op lezen en boeken. Bradbury schreef de populaire roman als een protest tegen het feit dat de massamedia erin geslaagd waren boeken uit het dagelijkse leven van hele bevolkingsgroepen te bannen. (...) Maar hoe vleiend is de status die Bradbury boeken toekent in vergelijking met de sociale en politieke onbeduidendheid die hen vandaag te beurt valt! Geen enkel regime zou vandaag een leger van speciaal opgeleide censors en een wijd vertakt veiligheidsapparaat inzetten om toe te zien op de productie, verspreiding en lectuur van boeken, laat staan om ze te verbranden. Een kosten-batenanalyse zou dat idee als ronduit belachelijk afdoen. Toch zou Bradbury wel eens gelijk kunnen hebben met zijn diagnose dat een samenleving die beheerst wordt door visuele beelden, meer bepaald televisie, van mensen langzaam ‘idioten’ maakt door hen enorme hoeveelheden factoïden aan te bieden, en door literaire werken te vereenvoudigen ten behoeve van het grote publiek en van jongeren." (HC)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home