maandag 8 juni 2009

Google gaat via verkoop e-books concurrentie met Amazon aan

Zoekmachinegigant Google heeft het plan opgevat om nog dit jaar te starten met de verkoop van e-books, zo meldt The New York Times. Daarmee neemt Google uitdrukkelijk de handschoen op tegen internetwinkel Amazon inzake de verspreiding van digitale boeken.
Volgens Tom Turvey van Google wil het bedrijf nog dit jaar "online toegang tot boeken" verkopen. Het voerde daarover op de jaarlijkse Book Expo in New York verregaande gesprekken met de Amerikaanse uitgeverswereld. Via het programma zouden uitgevers digitale versies van hun nieuwe boeken aan Google ter beschikking stellen. Vervolgens zijn de boeken tegen betaling te lezen via de webbrowser. "We hebben altijd gezegd dat we onze partners willen helpen bij het beschikbaar maken van hun boeken voor verkoop", aldus Google. Het voornemen betekent meteen ook dat Google boeken in zijn zoekmachine niet langer zal linken naar de website van Amazon en Barnes & Noble.
Met het plan werpt Google zich op als stevige concurrent van Amazon inzake e-books. De online internetwinkel heeft volop de ambitie om de e-boekenmarkt te controleren en poogt dat vooral te doen via zijn Amazon Kindle e-reader. De e-books die Amazon aanbiedt, laten zich immers slechts lezen via het formaat van de Kindle en zijn overigens steeds ook downloadbare bestanden. Maar Google kiest nu dus weloverwogen voor een andere aanpak, die op het eerste gezicht minder beperkingen vertoont. De e-books die Google wil aanbieden, moeten op alle toestellen met internettoegang, van pc's tot smartphones en e-readers, te lezen zijn. Google maakte eerder al 1,5 miljoen titels uit het publieke domein gebruiksklaar voor de iPhone en de Sony Reader, die de belangrijkste concurrent van de Kindle vormt. Een nieuwigheid is dat Google voorziet dat kopers het e-book ook offline kunnen blijven lezen via een cachefunctie.
Volgens de New York Times juichen uitgevers de zet van Google toe, omdat er alom bezorgdheid heerst over de manier waarop Amazon met een agressieve prijszetting de markt voor e-boeken wil domineren. Amazon verkoopt zijn e-book bestsellers telkens voor 9,99 dollar, terwijl een papieren exemplaar in de boekwinkel zowat 26 dollar kost. Dat betekent wel dat Amazon in de race om marktaandeel en monopolie sommige e-boeken met verlies verkoopt. Google is in zijn nieuwe verkoopsmodel van plan de uitgevers vrij te laten in een adviesprijs voor de e-books, maar zal uiteindelijk ook zelf zijn verkoopprijs bepalen.
De krant schrijft nog dat Google's e-booksverkoopplan los staat van de deal van het bedrijf met auteurs, uitgevers en bibliotheken inzake het wereldwijd inscannen van boeken. Intussen heeft Google Book Search al meer dan zeven miljoen boeken uit diverse universiteitsbibliotheken ingescand, om ze online inbladerbaar te maken. Velen daarvan zijn out of print. Rond het zogenaamde Google Books Settlement en de copyrightkwesties is nog steeds juridisch getouwtrek aan de gang. Zie The New York Times en de E-commerce Times. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home