donderdag 11 juni 2009

Dave Eggers met massamailing op de bres voor papieren boek

Wie zich zorgen maakt over de teloorgang van papieren boek en krant én over de ontlezing, kan terecht bij de Amerikaanse auteur Dave Eggers. Het boegbeeld van het toonaangevende tijdschrift McSweeney’s beloofde onlangs tijdens een literair gebeuren in New York elkeen die zich mistroostig voelde over ‘the dead of print’ op te monteren. Hij opende een e-mailadres (!) waarin je je muizenissen over de digitalisering kwijt kon. Meteen werd zijn mailbox overspoeld met boodschappen van mensen die een scheutje positieve vibes konden gebruiken. Eggers hield zijn belofte. Iedereen kreeg een lange mail van hem, waarin hij een flinke vuist maakt tegen de rücksichtlose pleitbezorgers van de digitalisering. Eggers, auteur van A Heartbreaking Work of Staggering Genius, zegt dat de alarmerende berichten over jongeren die nog amper boeken lezen niet kloppen. Bij zijn sessie met jongeren in San Francisco, “merkt hij elke dag dat hun enthousiasme voor het gedrukte woord in niets verschilt van dat van kinderen uit een eerder tijdperk”: “De verkoop van jeugdboeken trekt aan. Het totale volume van de boekenverkoop stijgt. Kinderen halen dezelfde genoegens uit boeken als ze voorheen deden. Lezen op basisscholen en middelbare scholen is niet anders dan vroeger”, zo argumenteert Eggers. Ook gelooft hij volop in de dynamiek van kleine uitgevers: “Als je onafhankelijk blijft, kun je waardevol werk blijven publiceren. Uitgeven is altijd een vrijplaats voor kleine maar genoegdoening gevende marges geweest.”
Volgens Eggers kunnen print en digitaal perfect naast elkaar bestaan, maar moeten gedrukte media wel een duidelijk “verschillende ervaring” bieden. Als ze dat doen, zullen ze moeiteloos overleven. “En daarom is het tijd om de schoonheid van de gedrukte pagina te herwaarderen.” Eggers heeft ook en klare boodschap voor de dagbladen, die op papier kunnen overleven als ze “onderzoeksjournalistiek een kans geven, net als fotojournalisten, striptekenaars, vormgevers en cartoonisten. Voor die unieke krantenervaring, die duchtig verschilt van het internet, zullen mensen met plezier een dollar blijven neertellen.” Om dat te bewijzen heeft Eggers het volgende nummer van McSweeney’s - telkens een fraai vormgegeven kleinood - alvast geconcipieerd als een dagblad. Het e-mailadres is intussen wel weer afgesloten. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home