maandag 18 mei 2009

Uruguayaanse schrijver Mario Benedetti (88) overleden

Gisteren is in zijn huis in Montevideo Mario Benedetti op 88-jarige leeftijd overleden, zo meldt NRC. Mario Benedetti, een generatiegenoot van Juan Carlos Onetti, schreef ruim 80 poëziebundels, romans, novelles, essays en theaterstukken. Hij debuteerde in 1949 met de verhalenbundel Esta mañana. De filmversie van de roman La tregua (vertaald als Het uitstel) kreeg in 1974 de Oscar voor Beste Buitenlandse Film. De Uruguayaanse hoofdstad Montevideo speelde in veel boeken een belangrijke rol. Hoewel zijn werk vertaald werd in meer dan twintig talen, bleef Benedetti in de Lage Landen relatief onbekend. Benedetti was een leider van de linkse beweging en steunde het marxistische verzet in zijn geboorteland. Tijdens de militaire dictatuur, van 1973 tot 1985, bracht hij jaren in ballingschap door in Argentinië, Peru, Cuba en Spanje. Benedetti ontving tijdens zijn leven tal van literaire prijzen. Hij werd beschouwd als een van de belangrijkste auteurs van Latijns-Amerika. Zie de obits van NRC Boeken en Reuters.

Labels: ,

3 Comments:

Blogger Tijl Vandersteene said...

Spijtig nieuws. 'Het uitstel' is een van de beste boeken die ik las.

maandag, mei 18, 2009 4:22:00 p.m.  
Blogger Tijl Vandersteene said...

Dat is spijtig nieuws.
'Het uitstel' is een van de beste boeken die ik gelezen heb.

maandag, mei 18, 2009 4:29:00 p.m.  
Anonymous Kimberley said...

Toen ik uit Uruguay vertrok heeft mijn lerares spaans mij zijn gedichtenbundel El amor, las mujeres y la vida gegeven. Heb er mooie herinneringen aan.

Dank voor dit bericht, had het nieuws anders gemist. Het verbaast mij nog steeds dat hij zo weinig bekend is buiten zijn taalgebied.

zaterdag, mei 23, 2009 3:45:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home