woensdag 13 mei 2009

Nobelprijswinnaar Derek Walcott slachtoffer van verdachtmakingscampagne

De Caraïbische dichter en Nobelprijswinnaar Literatuur Derek Walcott (79) heeft zijn kandidatuur teruggetrokken voor de prestigieuze functie van poëzieprofessor aan Oxford University, zo meldt The Guardian. Dat gebeurde nadat hij het mikpunt werd van een anonieme verdachtmakingscampagne.
Zowat honderd academici in Oxford ontvingen de voorbije weken documenten waarin wordt ingezoomd op een geval van ongewenst seksueel gedrag van Walcott tegenover een Harvardstudente in 1982. De smeercampagne leek uitdrukkelijk bedoeld om Walcotts kandidatuur als Oxfordprofessor in de poëzie te dwarsbomen, waarover op 16 mei wordt gestemd. Walcott was een van de drie kanshebbers, naast Ruth Padel en de Indische dichter Arvind Krishna Mehrotra. Walcott is niet te spreken over de "laagbijdegrondse tactieken" en "de vernederende poging tot karaktermoord" die de verkiezing is geworden. "Ik trek me terug uit de verkiezing tot Oxfordprofessor. En ben ontgoocheld dat zulke laagbijdegrondse tactieken worden aangewend. Ik wil niet betrokken worden in een jacht op een ambt dat embarassment veroorzaakt voor diegenen die mij steunen of voor mezelf", zo vertelde hij aan de Evening Standard. "Ik heb al een groot aantal professionele verplichtingen en hoewel ik gelukkig was om in aanmerking te komen voor deze functie, is deze verkiezing nu gedegenereerd tot een lage en vernederende poging tot karaktermoord. Ik wil hier geen deel van uitmaken." Walcotts kandidatuur werd onder meer gesteund door voormalig Booker Prizewinnaar Alan Hollinghurst en door Graham Robb.
De anoniem rondgestuurde papieren die Walcott viseerden, bevatten fotokopies uit het boek The Lecherous Professor: Sexual Harassment on Campus van Billie Wright Dziech en Linda Weiner. Daarin staat te lezen op welke manier Walcott een studente seksueel benaderde. Tijdens een aparte nabespreking zou Walcott gezegd hebben: “Stel je voor dat ik me inbeeld dat ik de liefde met je bedrijf? Wat denk je dat ik zou doen? Zou je met me naar bed gaan als ik het je vraag?” Nadat de studente de vraag afwimpelde, kreeg ze van Walcott een C-graad op het rapport. Na een onderzoek tikte Harvard Walcott op de vingers en drong er op aan dat hij een verontschuldiging schreef. Walcott zei dat zijn manier van lesgeven “persoonlijk en intens” was en dat hij “geen weerstand had gevoeld bij de studente over het aankaarten van seksuele relaties”. In 1985 was Walcott aan Boston University ook al eens verwikkeld in een zaak van ongewenst seksueel gedrag. De zaak werd toen geklasseerd en hij werd er benoemd.
Walcotts rivale voor de post van poëzieprofessor Ruth Padel (foto) nam in The Guardian de verdachtmakingen op de hak en benadrukte het grote belang van zijn poëzie. Ze noemt de campagne "smakeloos" en "triest." Ze lijkt na de terugtrekking van Walcott nu de voornaamste kandidaat en zou de eerste vrouw zijn die het ambt krijgt, nadat eerder al Carol Ann Duffy de eerste vrouwelijke Britse Poet Laureate werd. Intussen is ook een discussie ontbrand of de verkiezing niet moet worden uitgesteld.
Oxfordlector Nicolas Shrimpton benadrukte eergisteren nog dat Walcott “wordt uitgenodigd om grote publieke lezingen te geven, en niet om studenten te begeleiden en te examineren. Dus er is geen potentieel gevaar. Het is ook vooral een kwestie van reputatie.” Professor Engels Elleke Boehmer vroeg zich toen ook af “hoeveel mannelijke poëzieprofessoren van een bepaalde generatie hun hand omhoog kunnen houden en zeggen dat ze helemaal vrij te pleiten zijn van elke geschiedenis van seksuele toenadering? Ach, ook het leven van dichters als Lord Byron en T.S. Eliot was niet onbesproken.”
Als het voornaamste werk van Walcott geldt het epos Omeros, alom beschouwd als een Caraïbische herschrijving van Homeros' Ilias en Odyssee. (DL)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home