woensdag 6 mei 2009

Gouden Uil in de vuurlinie vanuit schaduwjury

In de krant De Morgen heeft Dirk Verhofstadt, broer van ex-premier Guy Verhofstadt en lid van een schaduwjury van de Gouden Uil voor Radio 1, in een opiniestuk zwaar uitgehaald naar de afwikkeling van de Gouden Uil maandag jl. Robert Vuijsje kreeg voor Alleen maar nette mensen als eerste debutant ooit de belangrijkste Vlaamse literaire prijs. Verhofstadt noemt deze editie nu "compleet rampzalig": "In de eerste plaats slaagde de jury erin om enkele bijzonder goede boeken niét op te nemen in de shortlist. Zoals Onze oom van Arnon Grunberg, Gentse lente van A.F.Th. Van der Heijden, en vooral Godenslaap van Erwin Mortier. (...) Dit boek niet op de shortlist plaatsen (zelfs niet op de longlist!) is een teken van intellectuele sclerose."
Verhofstadt is nog minder mals voor de manier waarop het gebeuren in beeld werd gebracht door de VRT, een aanpak die hij "schabouwelijk" noemt. De aankondiging vond plaats in het programma Terzake, tijdens een live-interventie. "De kijkers hebben er niets van gemerkt, maar in het stadhuis van Antwerpen krulden de tenen van plaatsvervangende schaamte. Om onduidelijke redenen moest juryvoorzitter Guy Mortier met zijn aankondiging van de winnaar minutenlang wachten op een seintje vanuit Brussel, tot wanneer men de prijs ‘mocht’ uitreiken. Het gevolg was een gênante stilte in het stadhuis, zowel bij de onderscheiden auteurs als bij de andere aanwezigen."
Ook de winnaar Robert Vuijsje (foto) en de 'professionele' jury kan voor Verhofstadt niet door de beugel: "Een leuk boek, goed geschreven en maatschappelijk relevant omdat het vlijmscherp de feitelijke segregatie in het multiculturele Amsterdam blootlegt, waarvoor veel lof. Maar wie het leest, beseft tegelijk dat dit geen literaire hoogvlieger is. Dat zijn Via Cappello 23 van Christiaan Weijts en vooral Nergensman van P.F. Thomése wel." De schaduwjury van Radio 1, waarvan Verhofstadt deel uitmaakte, schoof P.F. Thomése naar voren als hun laureaat. Dat Vuijsje wint, vindt Verhofstadt ongepast. En hij haalt er Nergensman van Thomése bij om zijn oordeel te schragen: "Een profetische Thomése had deze misstap in Nergensman echter al voorzien met zijn ongenadig oordeel over ‘professionele beoordelaars… die er hun beroep van maken over boeken te schrijven’ en ‘in jury’s te zitten’. ‘De kritiek (of de essayistiek) is niet langer een literair genre, zij is uitbesteed aan kleine carrièremakers die meedobberen op de golven die door anderen worden gemaakt, die dus uitvoeren wat in de bedrijfstak gewenst wordt geacht.’
Het gevolg is dat winnende boeken ‘in niets meer zijn te onderscheiden van het vergeetproza van krant of damesblad’. Conclusie van Verhofstadt: "De jury van de Gouden Uil toonde zich blind voor literaire kwaliteit en volgde liever ‘de massalezer (die) niet bewondert wat hij zelf niét kan." Aan het slot van zijn felle stuk suggereert hij dat de "barbaren van de jury" de naam van de prijs beter veranderen in "Blinde Uil.".
Interessant detail: Verhofstadts broer, Guy Verhofstadt is voorzitter van de AKO-literatuurprijs. Dirk Verhofstadt is een van de stuwende krachten achter de onafhankelijke denktank binnen de liberale beweging Liberales. (DL)

Labels: ,

1 Comments:

Blogger marc tiefenthal said...

Ik lees voornamelijk boeken van Nobelprijswinnaars en soms van een enkele Franse prijs. Voorzover ik me herinner heb ik nog nooit een Gouden Uil, dito Strop, Libris of Ako gelezen, of het zou bij toeval moeten zijn.
Ik zal nu moeten overgaan tot de lectuur van Thomèse, zeker?

donderdag, mei 07, 2009 1:32:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home