donderdag 14 mei 2009

Brusselmans wil opnieuw met literatuur geassocieerd worden

De Vlaamse schrijver Herman Brusselmans wil het rustiger aan doen in de media en ook niet langer twee boeken per jaar schrijven. Na zijn zelfgekozen kaltstellung op radio en tv wil de Gentse auteur terug met literatuur geassocieerd worden, zo zegt hij in interview met Het Nieuwsblad. In 2010 verschijnt voor het eerst in jaren geen nieuw boek. Met Mijn haar is lang kwam recent de 50ste titel van de nu 51-jarige Brusselmans uit. "Dat vijftigste boek heeft me aan het denken gezet. In september komt Kaloemmerkes in de zep uit, het eerste boek van de volgende vijftig, het eerste van het tweede deel van mijn leven. Ik ben me al even aan het afvragen of ik op dezelfde wijze wil doorgaan. Twee keer per jaar het hele promogedoe voor mijn boeken doorlopen, van de kranten over Radio 1 tot De laatste show. Wel, ik heb er geen zin meer in," aldus Brusselmans. "Het wordt de hoogste tijd dat mensen Herman Brusselmans opnieuw associëren met literatuur, want dat is nu niet meer zo. Romans schrijven, dat is voor het publiek verschrompeld tot iets wat ik er nog bij doe. Al die nevenactiviteiten hebben mijn schrijverschap volledig ondergesneeuwd. Ik word voor van alles en nog wat gevraagd, over de gekste dingen moet ik mijn mening geven en op tv zit ik over voetbal te lullen. Wat ik daar zeg, leeft honderd keer meer dan wat ik allemaal in mijn boeken schrijf."
Brusselmans kwam zo terug op zijn verbanning uit een voetbalprogramma (zie ons vorige bericht). "Ik wil niet beweren dat ik blij was toen ik uit Studio 1 werd gewipt omdat de nieuwe presentator niet op mijn gezicht kon kijken, maar een ramp vind ik het ook niet." Of Brusselmans na het voetbalseizoen met zijn rubriek 'Het elfde zintuig' op de goksite van Unibet zal doorgaan is dus twijfelachtig.
"Als er in 2011 een vers boek komt, dan pas ik voor de promotie en moet mijn roman maar voor zichzelf spreken. De uitgeverij maakt dan maar op een andere manier reclame, voor mijn part via affiches of zo." Brusselmans wil wel nog literair blijven optreden. "Ik ben niet zot, de dingen waar ik geld mee verdien, blijf ik doen: lezingen, literaire optredens. Maar wat mijn inkomen niet ten goede komt, gaat eruit. Ik ben nu trouwens al dingen aan het afzeggen." (HC)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home