woensdag 15 april 2009

Margaret Drabble: 'Ik stop met schrijven, want ik zou in herhaling vallen'

De Britse schrijfster Margaret Drabble (°1939) heeft verklaard dat ze geen volgende roman meer gaat schrijven. Ze vreest dat ze te zeer in herhaling zal vallen, zo meldt The Guardian. De 69-jarige auteur, die in Groot-Brittannië een trouw lezerspubliek heeft en onder meer romans als The Millstone, A Summer Birdcage en The Ice Age publiceerde, vertelde onlangs aan het Radio 4-kunstenprogramma dat ze gestopt is met het schrijven van fictie. "Ik hou niet van het idee dat ik mezelf herhaal zonder het te beseffen, wat oude mensen eindeloos schijnen te doen. Het aantal keren dat ik mensen dezelfde verhalen hoor opdissen, het aantal keren dat ik zelf dezelfde verhalen debiteerde...je wilt zoiets echt niet doen in romans, zodat iemand kan zeggen: hmm, je schreef dit al in 1972", zo zei ze. Ze verwees naar een anecdote tijdens het schrijven van haar laatste boek, toen ze zich niet meer precies kon herinneren of ze een gebeurtenis nu wel of niet had gebruikt. "De scheidslijn tussen schrijven en herinneren is veel meer beneveld dan eerder het geval was."
Drabble zei ook dat ze haar uitgever van het voornemen op de hoogte had gesteld, maar dat die er geen geloof aan hechtte. Haar literaire agent Jim Gill (van United Agents) zei achteraf dat haar commentaren gebaseerd zijn "op hoe ze zich op dat moment voelde." "Natuurlijk zal ze de optie openhouden om van idee te veranderen en een roman schrijven wanneer ze daartoe de aandrang voelt."
Drabble publiceerde voor het laatst een boek in 2006, The Sea Lady. Ze kreeg ook naam en faam als biografe (van Arnold Bennett en Angus Wilson) en als critica.
Onlangs kwam ook de Colombiaanse schrijver en Nobelprijswinnaar Gabriel Garcia Marquez al in het nieuws omdat hij zou gestopt zijn met schrijven. Later ontkende de auteur de geruchten, die door zijn omgeving waren verspreid en zegde hij wel degelijk nog aan het schrijven te zijn: "Mijn vak is niet publiceren, maar schrijven. Ik zal het wel weten wanneer de broodjes die ik in de oven heb zitten, eetklaar zijn.” (zie ons toenmalig bericht)(DL - foto's: Drabble nu en op jonge leeftijd)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home