donderdag 2 april 2009

Gabriel García Márquez is gestopt met schrijven

De Colombiaanse schrijver Gabriel García Márquez (82) zou nu toch definitief gestopt zijn met schrijven, zo meldt The Guardian op gezag van de Chileense krant La Tercera. Daarin ontkent literair agente Carmen Balcells de geruchten als zou Gabo aan een nieuwe liefdesroman werken. Dat nieuws werd eind vorig jaar verspreid door een bevriend schrijver, Plinio Apuleyo Mendoza (zie ons vorige bericht). Na zijn laatste boek, Herinneringen aan mijn droeve hoeren uit 2004, had García Márquez in 2006 aangekondigd geen boeken meer te zullen schrijven. "Ik ben gestopt... 2005 was het eerste jaar in mijn leven waarin ik geen enkele regel heb geschreven." De auteur zei toen dat dat meer te maken had met een gebrek aan enthousiasme dan met een gebrek aan inspiratie. "Met mijn routine zou ik makkelijk een nieuwe roman kunnen schrijven, maar iedereen zou merken dat mijn hart er niet meer bij was." Nu bevestigt zijn agente dit: "Ik denk niet dat hij ooit nog iets zal schrijven." Ook Gerald Martin, wiens biografie over de Nobelprijswinnaar van 1982 onlangs verscheen, denkt dat het gedaan is met de schrijfarbeid van García Márquez. "Al vind ik dat niet al te spijtig. Want het was zijn lot om al lang voor zijn dood immens voldaan te kunnen terugkijken op een volledig coherente literaire carrière." Naar verluidt zou een onbekend aantal ongepubliceerde manuscripten nog in het bezit zijn van de schrijver. Of die het licht zullen zien voor Gabo sterft, is maar de vraag. (HC - Illustratie: houtsnede The Alcorn Studio & Gallery)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home