woensdag 8 april 2009

Abdelkader Benali gaat Gerrit Komrij achterna

De Nederlandse auteur Abdelkader Benali heeft het eervolle aanzoek gekregen om een bloemlezing te maken van de beste Nederlandse kinderverhalen door de eeuwen heen. Het vuistdikke boek moet de proza-aanvulling worden van het grootscheepse project van Gerrit Komrij in 2007, wat toen resulteerde in de bundel De Nederlandse kinderpoëzie in 1000 en enige gedichten.
Net als Komrij destijds heeft Benali zich nu verschanst in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, waar hij zich door een gigantische berg kinderverhalen worstelt. De beoogde bloemlezing heeft de werktitel De Nederlandse Kinderliteratuur in 100 en enige verhalen en zal bij Prometheus verschijnen. Over zijn werkzaamheden in de KB schrijft Abdelkader Benali dagelijks een weblog voor NRC Handelsblad. Benali is overenthousiast: "Zou ik het aanbod hebben afgeslagen, dan zou ik er nachtenlang van wakker liggen. En daar heb ik geen zin in, in slapeloze nachten." Maar hij weet ook dat hem een zware dobber staat te wachten: "Op de eerste dag heb ik tegen de tweeduizend pagina's doorgebladerd. Opbrengst? Mager, twee verhalen." Benali publiceerde zojuist ook de roman De stem van mijn moeder. (DL)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home