donderdag 12 maart 2009

Amazonbaas Jeff Bezos voorspelt het einde van het papieren boek

Amazonbaas Jeff Bezos heeft op zijn promotietournee voor de e-reader Kindle 2 verklaard dat het boek in zijn papieren vorm zal verdwijnen, zo laat ABC News weten. Op een bijeenkomst in de leeszaal van de New York Public Library zei Bezos expliciet "dat het boek technologie is van 500 jaar oud. Het heeft een zeer lange looptijd gehad. Ik kom het boek niet doodverklaren, maar ik kom de geboorte van de nieuwe Kindle aankondigen. Beide zullen nog een tijdje naast elkaar bestaan, maar het is een kwestie van tijd vooraleer iedereen e-books zal lezen. Het gaat over het narratieve, over het verhaal dat verteld wordt. Het boek, het materiële object, is een technologie en alle technologieën verbeteren met de tijd. Met de Kindle kun je dingen doen die met een gewoon boek niet mogelijk zijn. Als je 's avonds op tv een auteur ziet, kun je 60 seconden later al zijn boek lezen."
"Ik ben soms nostalgisch, ook ik groeide op met boeken. En ik werd zeer nieuwsgierig waarom ik zo hield van de geur van boeken. Ik deed er wat research over, om te bepalen wat die geur precies is. Het is voornamelijk de inkt en de lijm en een klein beetje de schimmelgeur van meeldauw. Ik vroeg me af of deze dingen op zichzelf lekker ruiken, en ik geloof van niet. Het is immers de associatie. Je hebt bij het lezen van boeken zoveel prettige plekken bezocht, de werelden van de schrijver, en die geur kwam telkens met je mee. Omgekeerd geraak je dan achteraf, bij het ruiken van boek, terug in die prettige mentale toestand."
Bezos ziet alleszins nog een toekomst voor bibliotheken, zo liet hij nog weten. "De boeken zullen gedigitaliseerd worden, zodat ze voor iedereen overal toegankelijk zijn. Dat kan alleen maar positief zijn. Bibliotheken hebben nieuwe technologieën altijd omarmd, en dat is belangrijk. Als je wilt blijven bestaan, dan is het gevaarlijk niet te evolueren." (HC)

Labels:

1 Comments:

Anonymous Bert P. said...

Ik hoop dat het boek nooit verdwijnt. Niets zo authentiek als een goed boek. En het is beter voor de ogen om uit een boek te lezen dan van een scherm. Ik persoonlijk vind een boek aangenamer lezen dan van een scherm!

donderdag, maart 12, 2009 5:59:00 p.m.  

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home