maandag 16 februari 2009

Oude titels scoren in de Nederlandse boekhandel

In de jaarlijkse top-100 van de best verkochte boeken in de Nederlandse boekhandel staan relatief weinig recente titels. De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), die de lijst opstelt, laat weten dat de verkoop van het algemene boek in 2008 opnieuw toenam. De best verkopende titel is De vliegeraar van Khaled Hosseini. Van deze roman werden in het afgelopen jaar in Nederland 273.980 exemplaren verkocht. Hosseini’s tweede roman, Duizend schitterende zonnen, eindigde op de derde plaats, met 210.788 stuks. In totaal zijn vorig jaar 47,7 miljoen Nederlandstalige algemene boeken verkocht. Dit is 3,6 % meer dan in 2007. De omzet steeg met 2 % naar 593 miljoen euro. Dat is opvallend omdat in de toptien slechts drie boeken uit 2008 voorkomen. De andere titels zijn doorschietende titels of (goedkope) herdrukken. Een absolute bestseller zoals in 2007 is er niet geweest. Toen was de laatste Harry Potter met bijna 600.000 exemplaren de grote slokop. Daarmee wordt de these bevestigd dat een verbreding van de markt meteen ook voor een vergroting zorgt.
Andere titels in de toptien zijn Eten, bidden, beminnen van Elizabeth Gilbert op twee, Het lot van de familie Meijer van Charles Lewinsky (5), De schaduw van de wind van Carlos Ruiz Zafón (8), Tirza van Arnon Grunberg en De overgave van Arthur Japin (10). De bestsellers uit 2008 waren Blauw water van Simone van der Vlugt (4), Echte mannen eten geen kaas van Maria Mosterd (6) en Wat te doen als iemand sterft van Nicci French (7). Van auteurs als Arnon Grunberg, Arthur Japin, Kluun of Jan Siebelink verkopen oudere boeken steevast beter. Er staat geen enkele Vlaamse auteur in de lijst. "De al jaren stijgende verkoop van boeken contrasteert met de continue daling van de belangstelling voor andere vormen van het gedrukte woord, zoals kranten en tijdschriften," zo laat het CPBN nog vol zelfvertrouwen weten. De CPNB Top-100 werd samengesteld op basis van de verkoopgegevens van retailers die onderzoeksbureau GfK Retail & Technology verzamelt in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak, aangevuld met opgaven afkomstig van de uitgevers en van de boekenclub ECI. CfK Retail & Technology is recent ook op de Vlaamse boekenmarkt actief. (HC)

Labels:

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home