maandag 16 februari 2009

Dimitri Verhulst voelt zich 'mislukt' als curator Zogezegd

Schrijver Dimitri Verhulst, curator van Zogezegd in Gent, zegt nu al "mislukt" te zijn in zijn opdracht, anderhalve maand voor het evenement de Literaire Lente aftrapt, zo bericht VRT. Die wordt georganiseerd door Boek.be. Verhulst formuleerde zijn kritiek op de organisatie op Facebook: "Met de beperkte macht die ik heb (...) hoop ik een aantal auteurs aan het van zichzelf vervulde Vlaanderen te mogen presenteren. Auteurs die goed zijn, dwars zijn, moedig zijn, oorspronkelijk zijn, en die net daardoor nooit een podium krijgen. Nu al ben ik in die opdracht mislukt. Alleen al omdat ik de ruimte niet meer heb om Joris Note een plaats te geven op de affiche ben ik mislukt. Ook hij was een van die namen die ik apostolisch rondgetoeterd wou hebben. Maar de organisatie van een evenement heeft z'n eigen regels, die ik nog niet allemaal beheers. Maar het zijn wel die ongeschreven regels die ervoor hebben gezorgd dat ik van het triumviraat Zeurpieten Leo Pleysier - Joris Note - Pol Hoste alleen die laatste op de affiche heb gekregen. (...) Bid voor mij, want ik kan het niet, curator zijn. Ik zie het aan de gezichten die mij omringen aan de veel te talrijke vergadertafels van tegenwoordig. Mijn gebrek aan tact, aan diplomatie, aan kuddegeest, aan vergadercultuur. Iemand gaf mij aan één zo'n vergadertafel deze week, na een geestig bedoelde opmerking mijnentwege, de vileine opmerking: 'Met permissie, maar je bent niet de enige grote artiest op de wereld!'"
In een mail aan de redactie van het weekblad Knack relativeerde Verhulst ondertussen zijn uitspraken. "Als ik honderd procent mijn goesting mocht doen met die affiche, dan zag ze er anders uit. Alleen: ik zou nooit het geld gehad hebben om dat gerealiseerd te krijgen." De schrijver zegt de polemiek rond Zogezegd in Gent te kunnen missen. Hij wilde opkomen voor "onze literatuur die minder steriel is dan uit verkoopcijfers en boekenbijlagen zou kunnen blijken. (...) We moeten de dingen niet uitvergroten, daar worden ze alleen maar lelijker van. Ik ga mij nog één maand prostitueren voor dit edele doel en daarna trek ik mijn deur dicht." Het programma van Zogezegd is nog niet bekend, wel zijn de titels bekend die in aanmerking komen voor de Literaire Lente. Vorig jaar was Anne Provoost curator van Zogezegd in Gent. (HC/DL)

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Xavier Roelens said...

Jammer dat de woorden van Dimitri Verhulst uit hun context worden gehaald. Wat ontbreekt bijvoorbeeld in de berichtgeving? Dat de organisatie zelf aan Verhulst gevraagd heeft om op Facebook te gaan en dat het de organisatie is die het voor Verhulst op Facebook gepubliceerd heeft. Het plaatsen van die tekst was dus niet tegen boek.be, maar in samenwerking met boek.be. Het was een promotiemiddel. Ook was het de bedoeling om in elke notitie 1 auteur uit het programma voor het voetlicht te brengen, te beginnen dus met Pol Hoste, maar Verhulst heeft beslist na een tweede notitie om zijn Facebookaccount stop te zetten. Hij zag op tegen het egotripperige en voyeuristische van Facebook.

(Ik schrijf dit hier, zeker niet om de Papieren Man aan te vallen, maar omdat er hier de mogelijkheid toe is. Mijn kritiek slaat dus op Boekblad.)

x

dinsdag, februari 17, 2009 8:54:00 a.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home