dinsdag 17 februari 2009

Bart Van Lierde komt met 'bestseller schrijven voor dummies'

De Vlaamse auteur Bart Van Lierde, die een zestal matig ontvangen romans van divers allooi schreef, komt binnenkort met een cursus Bestseller schrijven in de bekende zwartgele dummiesreeks. In Een bestseller schrijven voor dummies vertelt Van Lierde, die onder meer Violist van de duivel, Mokerslag en 160 kilo afleverde, hoe het recept luidt voor een snedige roman en hoe je een uitgever vindt. Het boek verschijnt in mei bij Pearson Education Benelux. Van Lierde, in 2007 nog bekroond met de Slechte Seksprijs, vertelde aan de Gazet van Antwerpen hoe het zover is gekomen: "Ik had op mijn website een snelcursus romanschrijven gezet en die doorgestuurd naar de uitgeverij, met de vraag of die er wat in zag. Ik kreeg antwoord dat een Voor dummies-boek een conceptueel boek is van 400 pagina's, dat mijn snelcursus veel te kort was en dat de uitleg niet op de juiste manier was opgebouwd. Maar ze waren bij Pearson wel onder de indruk van wat ik te vertellen had." Van Lierde zegt dat hij qua romanschrijven veel voeling heeft met de Amerikaanse methode: "Die beschouwt verhalen als huizen: er zit een constructie in die ervoor zorgt dat de schrijver én de lezer er met zijn verbeelding in kan wonen." En hij voegt eraan toe: "In Europa heerst nog te vaak het idee dat je naar een wit blad moet staren tot er bloed uit je voorhoofd komt, waarmee je dan dat blad kunt vullen."
De onvermoeibare Van Lierde moet toegeven dat zijn eigen boeken geen bestsellers zijn ("de oplages zijn niet hoog genoeg"), maar toch heeft hij geen last van bescheidenheid: "Onlangs kreeg ik nog het bericht van een lezer dat in mijn meest recente boek (0110) vermeld had moeten staan dat je het niet 's avonds mag beginnen lezen, want hij had het ontbijt gemist. Dat je mijn boeken niet meer kunt wegleggen zodra je erin begint, komt omdat ik de vormtechnieken beheers." Maar hij kan ook het belang van zijn gids relativeren: "De Voor dummies-reeks, lijkt me een 'droomreeks'. Amerikanen verkopen nu eenmaal dromen."
Onlangs publiceerde literair agent Paul Sebes ook al zijn recepten voor debutanten en ambitieuze schrijvers in de dop: Bestseller! (DL)

Labels:

2 Comments:

Anonymous els said...

Vormtechnieken beheersen, zal volgens mij lang niet volstaan.
Je moet iets te vertellen hebben, lijkt me.

dinsdag, februari 24, 2009 11:07:00 p.m.  
Blogger Sietske said...

Via Googlen op Bart van Lierde kom ik hier terecht.

Als ik zo vrij mag zijn. Met de tips in het boekmarketingboek 'Schrijf & promoot een boek' verkrijgbaar bij boekenbent.com kun je ook trachten van je boek een bestseller te maken.

maandag, maart 08, 2010 4:10:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home