woensdag 21 januari 2009

Ramsey Nasr hekelt grimmiger wordende Dichter des Vaderlandscampagne

De strijd voor de verkiezing van de nieuwe Nederlandse Dichter des Vaderlands raakt stilaan op de spits gedreven. De intense campagne van de Fries Tsead Bruinja, die onophoudelijk mobiliseert en allerhande blogs achter zich krijgt, is medekandidaat Ramsey Nasr, ex-stadsdichter van Antwerpen, in het verkeerde keelgat geschoten. In een vrije tribune in de Volkskrant poneert hij dat verkiezingen dreigen uit te draaien op een circus waar de persoon, en niet de poëzie centraal staat. “Het begon vier jaar geleden toen de Dichter des Vaderlands werd verkozen in ruil voor de balpennen die hij op straat had uitgedeeld. Ik was blij te vernemen dat bij de huidige verkiezing de poëzie weer centraal zou staan, dat een verkiezing middels gadgets en lokale sentimenten tot het verleden zou behoren. Vanwege deze geruststelling stelde ik me enkele maanden geleden beschikbaar voor de longlist. Zodra de shortlist echter openbaar was gemaakt, werden de genomineerden prompt ondervraagd over hun 'campagne'. Ik wist niet wat ik hoorde.” Volgens Nasr is de nu ontstane verhitte campagnesfeer vooral te wijten aan Bruinja, die iedereen opjaagt en opportunisme niet schuwt. “Ik heb me laten opfokken door een stelletje dompteurs dat mij oproept door de hoepel te springen omdat zij dat graag willen. En ik heb er genoeg van”, zegt hij. Bruinja zou ook een tekst van Nasrs Facebook-pagina hebben geplukt. Nasr wijst ook op de collecte van Bruinja om geld in te zamelen, zodat Komrij toch naar de bekendmaking zou kunnen komen (zie dit bericht). "In verkiezingstijd kent men geen stijl", aldus Nasr. Want: "Door aan de grote klok te hangen dat je het vliegtuigkaartje voor Gerrit Komrij betaalt, kun je misschien zelf een sneltreinkaartje naar het Dichterschap verwerven." En Nasr voegt eraan toe: "Waarom niet vertrouwen op je eigen inzending, op de kracht van dat gedicht, jouw persoonlijke meesterproef? Tezamen met je plannen vormen dat, en niets anders, de criteria waarop een nieuwe Dichter des Vaderlands verkozen zou moeten worden. [..] Voor alle duidelijkheid: ik trek me niet terug. Ik wil terugkeren naar de kern van de zaak." Nasr kreeg in Antwerpen de steun van onder meer Behoud de Begeerte, dat ook de kandidatuur van Joke van Leeuwen verdedigt.
De Fries Bruinja reageert vertoornd op Nasrs vrije tribune en spreekt in NRC-Handelsblad van valse verdachtmakingen. “Je best doen om Dichter des Vaderlands te worden, daar zie ik niets kwaads in. Poëzie is van het volk, en de dichter die Dichter des Vaderlands wil worden, moet bereid zijn door de knieën te gaan. Heb je daar geen trek in, trek je dan terug.” Op poëziesites als De Contrabas en bij Bruinja-campagnevoerder Bart FM Droog wordt het grovere geschut bovengehaald tegen Nasr. Intussen zorgt alle heisa voor veel verloop op de site van de Dichter des Vaderlands. Zo'n 15.000 mensen hebben al gestemd op één van de vijf kandidaten (Erik Menkveld, Hagar Peeters, Joke van Leeuwen, Ramsey Nasr en Tsead Bruinja), "dat is tweemaal zoveel als het totaal aantal stemmen van de verkiezing in 2005 toen Driek van Wissen werd gekozen", noteert NRC. Woensdagavond 28 januari is de nieuwe Dichter des Vaderlands bekend. (DL)

Labels: , ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home