donderdag 15 januari 2009

Rachida Lamrabet wint BNG Nieuwe Literatuurprijs

De Vlaamse auteur Rachida Lamrabet heeft de BNG Nieuwe Literatuur Prijs 2008 gewonnen voor haar verhalenbundel Een kind van god, zo meldt NOS. De BNG Nieuwe Literatuur Prijs is een oeuvreprijs voor Nederlandstalige auteurs van 40 jaar of jonger die twee of meer literaire prozawerken op hun naam hebben staan, nog niet doorgebroken zijn, geen grote literaire prijs hebben gewonnen en van wie tussen 1 januari 2008 en 31 december 2008 een nieuw boek is verschenen. Het prijzengeld werd dit jaar verhoogd van 10.000 euro naar 15.000 euro. Rachida Lamrabet (1970), van Marokkaanse afkomst, won in 2008 ook al de Vlaamse Debuutprijs voor Vrouwland. De jury vond over Een kind van god (Meulenhoff/Manteau) dat "Lamrabet met durf en passie een kroniek heeft geschreven van de vreugde, de gruwel en het onvoorspelbare lot in de grootstad. De verwondering in deze verhalen wekt een elektriserende spanning op". Op de uitreiking vandaag in Amsterdam zei Lamrabet dat "het Marokkaanse een belangrijk deel is van wie ik ben… Dat is mijn realiteit en die blijkt uit wat ik schrijf. Ik zie geen enkele reden om in mijn volgende boek Jan of Frederik als hoofdpersonage te nemen. Mara en Younes en Mohammed maken voor mij onlosmakelijk deel uit van deze cultuur. Ik hoor niet bij Marokko, ik hoor hier en mijn geschiedenis en achtergrond zijn een deel van deze samenleving." De jury nomineerde dit jaar uit het aanbod van 28 inzendingen slechts vier auteurs voor de prijs, in tegenstelling tot vijf of zes auteurs in voorgaande jaren. Naast Lamrabet waren ook Rodaan Al Galidi met Dorstige rivier, Gustaaf Peek met Dover en Vrouwkje Tuinman met Buurvrouw (zie ons eerder bericht). De jury, met als voorzitter ex-burgemeester van Deventer en voorzitter van het BNG Cultuurfonds James van Lidth de Jeude, bestond uit vier recensenten, Eva Berghmans (De Standaard), Edith Koenders (de Volkskrant), Maarten Moll (Het Parool) en Fleur Speet (Het Financieele Dagblad). Eerdere winnaars van de prijs, die door Cultuurfonds van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en Sebes & Van Gelderen Literair Agentschap wordt georganiseerd, waren Esther Gerritsen (2005), Yves Petry (2006) en Sanneke van Hassel (2007). (HC)

Labels: ,

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home