vrijdag 30 januari 2009

Papierman (d) - aflevering 57

Letterlinks & kleinschaliger boekennieuws op een drafje:
**Daniel Kehlmann (foto) is het grootste Duitse schrijverstalent van zijn generatie, zo poneert Die Welt naar aanleiding van zijn nieuwe roman Ruhm, die de bestsellerlijsten aanvoert.
**Prominente schrijvers brengen een hommage aan de overleden John Updike, zie The Guardian.
**NRC-Handelsblad heeft een insideverslag van de voorbije Dichter des Vaderlandsverkiezing met reacties. De reactie van Hagar Peeters op de uitverkiezing van Nasr: "Ik ben blij dat Ramsey heeft gewonnen en niet degene met de grootste bek. Nu blijkt dat deze verkiezing en dit ambt toch draaien om goede poëzie.” De hevig propagandavoerende Tsead Bruinja was ernstig teleurgesteld: "Ik had het graag gedaan. Nasr is bekend van televisie in België, dat voordeel heb ik niet. Dat hij is gekozen is te danken aan de Belgen en aan de vrouwen. Ik denk dat veel vrouwen hem een knappe man vinden.”
**Mustafa Stitou is de nieuwe Stadsdichter van Amsterdam, in opvolging van Robert Anker. Jana Beranova neemt de functie op in Rotterdam.
**De Haagse dichter-fotograaf Gerard Fieret is op 85-jarige leeftijd overleden, zie de Volkskrant.
**Ook Frank Albers was de gelijkenis van crèchedoder Kim De Gelder met Jotie 't Hooft opgevallen, althans op de eerste van hem verspreide foto. Een pertinent stuk op zijn blog.
**Een échte boekbaby: geboren in de openbare bibliotheek in Denver, zie AP.
**Er zou een nieuwe versie van de Kindle e-reader op komst zijn, aldus WIRED.
**Het prachtige Jazz covers (Taschen), dat jazzplatenhoezen tussen 1940 en 1990 samenbrengt (door Julius Wiedemann & Joaquim Paulo) , is bekroond met de Prix du Livre du Jazz in Parijs.
**Het brein simuleert verhaalsituaties tijdens het lezen, zie physorg.com.
**En ten slotte: op 5, 6 en 7 februari wordt de tweede landelijke boekenverkoop van Selexyzboekhandels op het getouw gezet. Duizenden boeken in tranen biedt boeken tegen bodemprijzen aan op veertien locaties, zie hier. (DL)

Labels: , , , , ,

1 Comments:

Anonymous janien said...

O! Uw Papierman(d)! Zelfs wat u als 'faits divers' categoriseert, is voor mij van lezensbelang!

Goed dat ik het weet: over Kehlmann, Van Gogh, Silicon Valley, Jotie T'Hooft bij Frank Aelbers en véél méér. (Holland Doc zendt de beroemde documentaire over Jotie T'Hooft dezer dagen uit.)

Heb ik ondertussen al één boek gevonden voor de verjaardag van mijn zoon. Dat over Van Goghs "Literary Mind". Ik zoek voort op uw blog. Maar ik zal toch ook nog eens bij Jean Philip De Tender kijken.

zondag, februari 01, 2009 8:01:00 p.m.  

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home