vrijdag 9 januari 2009

Zelfs collectebus lokt Gerrit Komrij niet naar uitreiking Dichter des Vaderlands

De Nederlandse dichter Gerrit Komrij laat op zijn blog Lucifer in het hooi weten dat hij niet naar Nederland komt voor de uitreiking van de Dichter des Vaderlands. Komrij was in 2000 de eerste Dichter des Vaderlands en was door de organiserende zender NPS als eregast gevraagd om op 28 januari in de tv-studio's aanwezig te zijn. Komrij had wel zin maar de omroep wilde de reiskosten, ten belope van 250 euro, niet betalen. Op slag begon een groep dichters - onder aanvoering van kandidaat Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja - een collecte om het geld in te zamelen. Maar voor Komrij hoeft het niet meer: "Lieve kandidaten voor het instituut van Dichter des Vaderlands, stort de inhoud van jullie collectezak op de rekening van de poëzieclub of geef het aan de gulle gevers terug! Ik zit op 28 januari op het strand van Copacabana. Eregast van de altijd weldadige zon." Komrij had nochtans wel zin om te komen, teneinde zijn mening te kunnen ventileren: "'t Leek me wel iets, ik zou dan eens mooi kunnen zeggen waarom dat hele Dichter des Vaderlands-gedoe me de keel uithing. Waarom al die huichelaars na de moordaanslag op Dichter des Vaderlands de Eerste nu niet ineens opnieuw moesten gaan doen of de poëzie ze een lor kon schelen."
Voor Komrij is het lang niet om die 250 euro te doen, die hij omschrijft als “een literair foefje”: “De 250 euro uit mijn verzuchting waren literaire euro’s. Symbolische euro’s. Ironische euro’s. Euro’s om een argument te verduidelijken. Ik hoefde de NPS niet eens de kans te geven een verzoek om reiskosten af te slaan, ze sloegen het al af voor er om verzocht kon worden.": "Begin in Nederland een discussie over principes, en ze struikelen over geld." In zijn lange en zoals steeds amusant-gotspieuze post haalt Komrij stevig uit naar de Volkskrant die met de kop 'NPS maakt aanval van dichter Komrij onschadelijk' nogal duchtig het standpunt van de publieke omroep bijviel. "Acht jaar lang heeft de Volkskrant het instituut Dichter des Vaderlands geen woord waardig gekeurd. Het was immers mede een initiatief van NRC Handelsblad. (...) Ik weet niet wat het is, maar iedere keer als ik iets verkeerds doe schiet het oude wijf dat de Volkskrant heet wakker. Dat is al jaren zo. De rest van de tijd zit mevrouw te knikkebollen. Ik kan mooi wezen en dansen, ik kan krullen in mijn haar zetten en schitteren, ze verwaardigt zich in haar lethargie niet haar wenkbrauwen op een kier te zetten. Maar zie – één sproet op mijn gezicht, één mankementje en hopla, daar schiet de grijze dame als een vuurpijl overeind."
Komrij is vooral ook ontgoocheld over het gebrek aan visie bij de organisatie. "Ze hadden met de twee eerdere Dichters des Vaderlands eens om de tafel kunnen gaan zitten. (...) Beide DdV’s hebben ervaringen opgedaan, fouten gemaakt, hun neus gestoten. Beiden hebben ze misschien plannen aangezwengeld die nog niet voltooid zijn of signalen opgevangen van mogelijkheden die te verwezenlijken zouden zijn. Beiden weten wat je echt niet nog eens hoeft te proberen. (...) De Dichter des Vaderlands is een persoon, maar ook een instituut. Er is een wisseling van de wacht, maar er is ook continuïteit. Hoe dan ook, alles gebeurt over ieders hoofd heen. Over de hoofden van de dichters. Over de hoofden van de kandidaten. Het instituut van de Dichter des Vaderlands bevindt zich op dit ogenblik, tot mijn diepe droefenis, in een geur van instanties die parasiteren op de literatuur en die hun eigen agenda hebben." "Alles sterkt mij in het vermoeden dat deze hele verkiezing doorgestoken kaart is."
Stemmen op de nieuwe Dichter des vaderlands kan nog tot 27 januari, ook in Vlaanderen. Kandidaat zijn, naast Tsead Bruinja, Hagar Peeters, Erik Menkveld en de in Antwerpen wonende Joke van Leeuwen en Ramsey Nasr. Ook Ramsey Nasr - die eerst had verklaard geen campagne te zullen voeren - heeft deze week een mail rondgestuurd om stemmen te ronselen. De verkiezing van de Dichter des Vaderlands is een initiatief van Poetry International, de Koninklijke Bibliotheek, de NPS en NRC Handelsblad. (HC/DL)

Labels: , ,

1 Comments:

Anonymous Kees Godefrooij said...

Onze zongebruinde man in Rio als poëet van het publieke domein.

vrijdag, januari 09, 2009 12:40:00 p.m.  

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home